
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
הנציבות האירופית הודיעה על קנס עתק של 2.95 מיליארד יורו שהוטל על גוגל, בעקבות טענות לפגיעה בתחרות בתחום הפרסום הדיגיטלי. ההחלטה הזו מצטרפת לשורת מהלכים של האיחוד האירופי נגד ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות – והפעם, התגובה מהבית הלבן לא איחרה לבוא.
מערכת ישראל עסקים
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בחר במילים חריפות ואיים לפתוח בחקירה רשמית נגד האיחוד האירופי, בחשד להפרות חוזרות של חוקי סחר בינלאומיים. לדבריו, מדובר בענישה “בלתי הוגנת” כלפי חברות אמריקאיות, חקירה ש”עלולה לאפס” את ההחלטות שמנסות, לטענתו, להגביל את כוחן של גוגל ודומותיה.
המהלך הזה ממחיש עד כמה הגבול בין טכנולוגיה לפוליטיקה הפך דק במיוחד. מצד אחד, אירופה מבקשת להגן על התחרות המקומית ולצמצם את כוחן המונופוליסטי של חברות הענק. מצד שני, ארצות הברית רואה בהחלטות הללו איום ישיר על עמודי התווך של הכלכלה שלה, וכניסיון להחליש את יתרונה הטכנולוגי.
עבור עסקים ישראליים, הסיפור הזה הוא לא רק חדשות מעבר לים. הוא נוגע לשאלה עמוקה יותר: איך מתמודדים עם רגולציה משתנה, ומה המשמעות של שוק גלובלי שבו הכללים אינם אחידים? יזמים וחברות טכנולוגיה בארץ נדרשים להבין שבכל מהלך בינלאומי, לא רק הטכנולוגיה קובעת – אלא גם הפוליטיקה, יחסי הסחר והמאבקים בין גושי כוח.
הדינמיקה הזו מלמדת על מגמה ברורה: שווקים דיגיטליים לא יכולים להתקיים בוואקום. כל חברה שחולמת על צמיחה בינלאומית חייבת להיערך לא רק ללקוחות ולמתחרים, אלא גם לממשלות, רגולטורים וזרמים פוליטיים.
בסופו של דבר, הקרב בין גוגל, האיחוד האירופי וטראמפ הוא לא רק סיפור של קנס, אלא שיעור חי בניהול סיכונים גלובלי. מי שיידע לקרוא את המפה הפוליטית לא פחות מאשר את המפה העסקית – יוכל לשמור על יתרון תחרותי לאורך זמן.
האם לדעתכם הקנסות האגרסיביים על ענקיות הטכנולוגיה מגנים על התחרות או חונקים חדשנות?
איך הייתם נערכים כחברה ישראלית שנכנסת לפעילות בשוק האירופי?
והאם נכון לעסקים מקומיים להסתמך על רגולציה כדי להצליח, או שעדיף להתרכז בבניית יתרון תחרותי מובהק?
נשמח לשמוע את דעתכם – שתפו אותנו בתובנות ובניסיון שלכם, וחשבו על מי מהחברים שלכם כדאי לתייג כאן כדי להמשיך את השיח.
