Image by alba1970 from Pixabay
רשות מקרקעי ישראל אישרה מדיניות חדשה להקצאת קרקעות משלימות להתחדשות עירונית. האם המהלך יספק את הדחיפה הנדרשת לפרויקטים בצפון ובדרום? איך ההנחות המשמעותיות על הקרקעות ישפיעו על כדאיות המיזמים? והאם נראה סוף סוף תנופת התחדשות אמיתית מחוץ לאזורי הביקוש?
מערכת ישראל עסקים
התחדשות עירונית היא אחד האתגרים המרכזיים של שוק הדיור בישראל, בייחוד בפריפריה שבה יזמים מתקשים להפוך פרויקטים לכדאיים כלכלית. ההחלטה החדשה של רשות מקרקעי ישראל קובעת שהקרקעות המשלימות יוקצו בהנחה של עד 80% ובשטחים גדולים יותר של עד 10 דונם, מהלך שנועד להאיץ את קצב הפרויקטים ולמשוך יזמים להשקיע גם מחוץ למרכז הארץ.
התנאים להקצאת הקרקעות המוזלות משתנים בין הפריפריה לאזורי הביקוש. בצפון ובדרום, יזם יוכל ליהנות מההטבה אם בפרויקט קיימות לפחות 50 יחידות דיור במצב הקיים, והוא יתחייב לצפיפות של 30 יחידות דיור לדונם במצב החדש. באזורים מבוקשים יותר, התנאים מחמירים יותר – לפחות 130 יחידות דיור במצב הקיים, עם צפיפות של 40 יחידות דיור לדונם לאחר ההתחדשות.
ההחלטה עשויה להיות game changer לפריפריה, שם מיזמי פינוי-בינוי לא יצאו לדרך במשך שנים בגלל היעדר כדאיות כלכלית. קרקע משלימה בהנחה משמעותית יכולה להפוך פרויקטים לאפשריים עבור יזמים, לשפר את התשתיות העירוניות ולספק לתושבים מגורים מודרניים ובטוחים יותר.
עם זאת, נותרות כמה שאלות פתוחות. האם הרשויות המקומיות יהיו מוכנות לאשר במהירות את הפרויקטים כדי לממש את ההטבות? האם היזמים ייקחו את הסיכון בפריפריה גם עם הקרקעות המוזלות? והאם השוק אכן יוכל לעמוד ביעדי הצפיפות שהוצבו בתנאי ההקצאה?
אין ספק שההחלטה היא צעד בכיוון הנכון, אך הצלחתה תלויה בשיתוף פעולה בין הממשלה, הרשויות המקומיות והיזמים. אם המנגנון החדש יפעל כמתוכנן, ייתכן שנראה שינוי אמיתי בשוק הדיור בפריפריה כבר בשנים הקרובות.
מה דעתכם על המדיניות החדשה של רמ"י? האם לדעתכם ההנחות בקרקעות המשלימות מספיקות כדי להניע את ההתחדשות העירונית בצפון ובדרום? איך לדעתכם צריך לעודד יזמים לקחת חלק בפרויקטים מחוץ לאזורי הביקוש? שתפו אותנו במחשבותיכם.