מפעל פולקסווגן בוולפסבורג, גרמניה. ירידה חדה במכירות(צילום: Krisztian Bocsi/Getty Images)
כשסין סוגרת את הברז, אירופה מרגישה את החנק – ופסי הייצור של ענקיות הרכב נמצאים תחת איום מיידי.
מערכת ישראל עסקים
לובי הרכב הגרמני משגר אזהרה חמורה: המגבלות שמטילה סין על יצוא מתכות נדירות – מרכיב קריטי בייצור רכבים חשמליים, מערכות בקרה, מגנטים חזקים וסוללות – עלולות להוביל להשבתת מפעלים בגרמניה כבר בשבועות הקרובים.
חברות כמו פולקסווגן, בוש ו-BMW כבר מדווחות על עיכובים בקווי האספקה, קושי בשריון מלאים – ואף הקפאה זמנית של פרויקטים טכנולוגיים. המתכות המדוברות כוללות יסודות כמו ניאודימיום, דיספרוסיום וטרביום – שבלעדיהם לא ניתן לייצר רכבים מודרניים, מערכות הנעה מתקדמות או אלקטרוניקה חכמה.
התגובה המהירה של גרמניה לא איחרה לבוא: דיפלומטים ויצרנים מרחבי העולם פונים לבייג'ינג בבקשות חירום להקלות על היתרי היצוא, אך ברקע מדובר גם במתיחות גיאופוליטית – כשסין משתמשת באוצרות האדמה שלה כמנוף השפעה בזירה הבינלאומית.
עבור התעשייה האירופית, זו לא רק בעיית לוגיסטיקה – אלא איום על יציבות אסטרטגית.
המשבר חושף עד כמה תעשיות מתקדמות הפכו תלויות בחומרי גלם שמגיעים ממקור אחד, עם שליטה כמעט מוחלטת.
ומה זה אומר עבור ישראל?
– עלולה להירשם האטה ביבוא חלקים ומוצרים מתעשיות רכב ואוטומציה
– הזדמנות אסטרטגית לחברות כרייה, מיחזור מתכות ופתרונות חלופיים
– חשיבות עליונה לחיזוק הסכמי סחר עם מדינות שמספקות תחליפים – כגון אוסטרליה, קנדה ודרום אמריקה
האם זהו רגע ההתפכחות של אירופה מתלות בסין?
האם חברות הרכב ימהרו להשקיע באספקה מקומית או פתרונות מיחזור מתקדמים?
ואילו הזדמנויות נפתחות כעת עבור חדשנות טכנולוגית וחומרית – דווקא מתוך משבר?
שתפו תובנות, שאלות ודעות –
ותייגו יזם, מהנדס חומרים או משקיע שצריך לדעת: הקרב הבא על התחבורה – יתחיל במכרה.