אורסולה פון-דר-ליין, דונאלד טראמפ, | אילוסטרציה | קרדיט: פלאש 90, שאטרסטוק
מכסים של 30% על יבוא לארה”ב יוצרים מתיחות שיא בין וושינגטון לבריסל. באירופה מנסים להישאר דיפלומטיים, אבל מכינים תגובה נחושה. ישראל? עלולה למצוא עצמה בתווך.
מערכת ישראל עסקים
הכרזתו של הנשיא טראמפ על הטלת מכסים בשיעור של 30% על יבוא מוצרים מהאיחוד האירופי, החל ב־1 באוגוסט, ממשיכה לטלטל את שוק הסחר העולמי. בעוד הבית הלבן מבהיר כי מדובר במהלך שנועד “להגן על התעשייה האמריקאית מפני פרקטיקות בלתי הוגנות”, התגובה באירופה – חדה ומפוכחת.
אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, מסרה:
“אנו מוכנים להמשיך ולעבוד עם ארצות הברית על הסכם מאוזן והוגן, אך נפעל בהחלטיות כדי להבטיח את האינטרסים הכלכליים והאסטרטגיים של האיחוד.”
בדברים אלו נשמעת אמנם פתיחות – אך גם מסר ברור: הכפפה מוחלטת לתכתיבי וושינגטון לא תקרה.
ראש ממשלת ספרד, פדרו סאנצ’ס, לא הסתיר את מורת רוחו:
“חופש כלכלי וסחר פתוח יוצרים שגשוג. מכסים לא מוצדקים הורסים זאת, פוגעים באמון, ומסכנים משרות.”
בבריסל כבר מדברים בגלוי על “צעדי נגד” – הכוללים הטלת מכסים דומים על מוצרים אמריקאיים, קידום הסכמים סחר מול סין והודו, ואפילו בחינה מחודשת של השקעות זרות מארה”ב בתחומים רגישים.
העימות הנוכחי אינו רק כלכלי – הוא סמלי.
הוא שואל: האם שוק גלובלי חופשי עוד רלוונטי בעידן שבו מדינות בוחרות להגן על עצמן דרך מכסים, רגולציות ומדיניות פנים?
והשאלה הגדולה: מה תהיה ההשפעה על עסקים ישראליים?
– יצואנים לאירופה: אם האיחוד יציף את שוקו במוצרים שבעבר נשלחו לארה”ב – ייתכן שתעלה התחרות מול מוצרים ישראליים.
– יבואנים מארה”ב או מהאיחוד: עלולים להתמודד עם עלויות גבוהות, עיכובים בשרשרת האספקה ושינוי תנאים מצד הספקים.
– חברות תעשייה רב־לאומיות: יצטרכו למפות מחדש את תוואי הסחר – ואולי לשקול העברת קווי ייצור לאזורים ניטרליים.
גם בנק ישראל צפוי לעקוב מקרוב – שכן כל מתיחות בין מעצמות סחר עשויה להשפיע על ערך השקל, תנועות הון, והחלטות ריבית.
מה לדעתכם נכון לעשות?
האם האיחוד צריך להיכנס לעימות ישיר – או לחפש פשרה מהירה?
האם מכסים הם כלי לגיטימי בניהול מדיניות כלכלית ריבונית – או נשק מסוכן שמפרק את הסדר העולמי?
ואיך אתם מתכוונים להיערך לכך בעסק שלכם?
שתפו אותנו. תייגו יצואנים, יבואנים, יועצי סחר ואנשי לוגיסטיקה.
ההחלטות שמתקבלות בוושינגטון ובבריסל – מגיעות מהר מאוד גם לאריזונה… וגם לאריזונה שבקריית גת.