מטה אלי לילי באינדיאנפוליס (Photo: AP/Darron Cummings)
הניסוי של אלי לילי עשוי להפוך את חוקי המשחק – פחות זריקות, יותר נגישות, ומודל עסקי חדש בתחום הפארמה והתזונה
מערכת ישראל עסקים
שוק התרופות להרזיה ולסוכרת, שגלגל בשנת 2024 מעל 90 מיליארד דולר, עשוי לעבור שינוי מהותי עם פריצת הדרך האחרונה של חברת התרופות אלי לילי. התרופה הניסיונית החדשה, אורפוגליפרון, הצליחה להפחית בממוצע כשמונה קילוגרמים ממשקל המשתתפים הסובלים מסוכרת סוג 2 בתוך פחות משנה – באמצעות גלולה בלבד, ללא צורך בהזרקה. לצד תוצאות אלו, נשמר פרופיל בטיחות מרשים שדומה לזה של תרופות בהזרקה, מה שמציב את אורפוגליפרון בעמדת זינוק מסקרנת במיוחד לשוק רחב משמעותית.
אך מה שעשוי להיות פריצת דרך קלינית עלול להתברר גם כטריגר עסקי דרמטי. עולם שבו טיפול תרופתי מבוסס גלולה מחליף טיפולים יומיים בהזרקה עשוי להוזיל עלויות, להרחיב את קהל היעד, להנגיש טיפולים לשווקים מתפתחים – ובעיקר לשנות את מודל הצריכה של אחד התחומים הצומחים ביותר בשוק הבריאות. חברות פארמה, חברות ביטוח, רשתות בריאות ומיזמים בתחום הבריאות הדיגיטלית – כולם עשויים להידרש לבחינה מחודשת של שיטות העבודה, מערכי השיווק והמודלים העסקיים.
גם בישראל, שבה השוק הרפואי מתקדם אך רווי במורכבויות רגולטוריות ובחסמים תמחוריים, מדובר באבן דרך משמעותית. לא רק ברמה הקלינית, אלא גם כהזדמנות לעסקים לפתח שירותים משלימים, מוצרים מבוססי דאטה, ותוכניות ליווי בריאותיות שיתמכו במטופלים בצורה הוליסטית יותר. המגמה ברורה – פחות פולשני, יותר מותאם אישית, מבוסס תוצאה ונוח יותר לצרכן.
אבל לצד ההתלהבות, חשוב להבין שגם כאן טמונה מורכבות. בניסוי של אורפוגליפרון נרשם אומנם שיפור ברמות הסוכר, אך הוא היה מתון מהצפוי ולא עמד בציפיות האנליסטים. נתון זה עשוי להעיד על מגבלה מסוימת ביכולת של התרופה להתמודד עם ההיבטים המטבוליים העמוקים של הסוכרת, לפחות בשלב הזה. זהו תזכורת לכך שגם חדשנות מרשימה זקוקה לבחינה זהירה, התאמה אישית, ונכונות לשלב בין פתרונות שונים בדרך לבריאות מיטבית.
ומה זה אומר לעסקים בישראל? שהיכולת לייצר ערך אמיתי ללקוחות טמונה לעיתים קרובות דווקא בחיבור בין עולמות. בין מדע לאורח חיים. בין טכנולוגיה לתמיכה אנושית. בין פתרון ממוקד לראייה מערכתית. ככל שהשוק הופך מהיר ודינמי יותר, כך גדל הצורך במענה הוליסטי, חכם וגמיש – כזה שיודע לזהות את הטרנד, לפרש אותו נכון, ולתרגם אותו למהלך עסקי מעשי.
אם אורפוגליפרון תצליח – זו לא רק הצלחה של חברה. זו אמירה לעולם. על נגישות. על חוויית משתמש. על שילוב של מדע, טכנולוגיה וחיים אמיתיים. ובעיקר, על היכולת לשנות את חוקי המשחק – לא רק בקליניקה, אלא גם בעסקים.
מה כדאי לזכור
המעבר מזריקות לגלולות עשוי להפוך את תחום ההרזיה והסוכרת להרבה יותר נגיש
חדשנות רפואית יכולה לשנות מודלים עסקיים שלמים – גם בישראל
המפתח הוא בחיבורים: בין פתרון קליני לשירותים משלימים, בין טכנולוגיה לתמיכה
גם הצלחה חלקית בניסוי יכולה להיות מנוע לשינוי עמוק יותר
מה אתם חושבים
האם השוק שלכם ערוך לשינויים מהירים ובלתי צפויים כמו זה
כיצד אתם יכולים למנף חדשנות עולמית כדי ליצור הצעת ערך חדשה ללקוחות
האם יש לכם פתרון שנמצא כרגע על אש קטנה – ויכול להפוך לקטגוריה חדשה לגמרי
אם הפוסט הזה עורר בכם מחשבה, שתפו אותו עם מי שמוביל חדשנות בעסק שלו, תייגו מישהו שמתעניין בתחומי בריאות, טכנולוגיה או שיווק – ויחד נוכל להרחיב את השיח, להזין השראה ולהניע את הקהילה העסקית לחשוב רחוק יותר.