מיכל כהן ואבי שמחון (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock, איציק יצחקי)
ועדת שמחון בוחנת מהלך דרמטי – ביטול הסעיף שמאפשר לבנקים להגביל את גובה ההנחה על דירות חדשות. ברקע: מחסור בדיור, שוק תקוע וחשש ממחירים לא נגישים לצעירים.
מערכת ישראל עסקים
מחירי הדירות שוב במוקד – והפעם, עם כוונה ברורה מצד המדינה לשבור את התיאום השקט בין בנקים ליזמים. בישיבה דרמטית של ועדת פרופ' אבי שמחון, עלתה לדיון הצעה שעשויה לשנות את כללי המשחק: ביטול האפשרות של הבנק המלווה להגביל את שיעור ההנחה שיזם רשאי להעניק לקונה.
מה הבעיה כיום?
במסגרת ליווי פיננסי, הבנקים לעיתים מגבילים את רמת ההנחות שיזם יכול לתת – כדי לשמור על רווחיות הפרויקט ועל שווי הנכס לטובת הבטוחות של הבנק. בפועל, המשמעות היא קיפאון במחירים גם כשיש רצון להוזיל, ותחושה בשוק ש"המחירים נעולים".
ברשות התחרות דווקא סבורים שההתערבות הזו אינה בלתי הוגנת – כל עוד היא נותרת בגבולות מסוימים. עם זאת, גוברת התחושה שצריך לאפשר יותר חופש פעולה ליזמים, במיוחד בתקופה של ירידה בביקושים, עליית ריביות ועצירת עסקאות.
אז מה הפתרון?
על פי דיונים פנימיים, נשקל מודל חדש שבו הבנק ימשיך לפקח, אך יידרש לאפשר טווחי הנחה רחבים יותר, בהתאם לנתוני השוק בפועל. עוד נשקלת האפשרות לקבוע שיעור הנחה מינימלי מובנה שיאושר מראש, וכך למנוע מצב שבו כל הנחה דורשת מו"מ מול הבנק.
אבל הבנקים – לא פראיירים. יש חשש שהם ינסו לעקוף את המגבלות, למשל באמצעות דרישות בטחונות חדשות מהיזם או הייקור של תנאי הליווי.
תובנות עיקריות:
•המדינה מבינה שהבנקים הפכו לשחקנים קריטיים בעיצוב מחירי הדירות – וזו בעיה.
•יש רצון לפרק את החסמים שמונעים מיזמים לתת הנחות אמיתיות – במיוחד בפרויקטים שבהם הביקוש חלש.
•ההצלחה של הרפורמה תלויה ביכולת לאזן בין אינטרס ציבורי להוזלה לבין שמירה על יציבות פיננסית.
שאלות לדיון:
•האם נכון שהבנק יכתיב את המחיר הסופי של הדירה לצרכן?
•האם רפורמה כזו תוביל להוזלה בפועל – או רק תעבור הסבה למחיר שיווקי חדש?
•והאם בכלל ניתן להוריד את מחירי הדיור בלי טיפול אמיתי בקרקע, תכנון ובירוקרטיה?
קריאה לפעולה:
האם גם אתם מרגישים שהשוק נעול ושהנחות אמיתיות הן נדירות?
שתפו אותנו – האם לדעתכם המדינה צריכה להתערב יותר חזק, או שהשוק צריך לפעול לבד?
הגיע הזמן לדיאלוג ציבורי אמיץ על מחירי הדיור – ולא רק על הריבית.