freepik
כשהמכסים מתפוגגים והאיומים מתפזרים, נותרת שאלה אחת פתוחה – למה דווקא סין, ומה זה אומר על השוק הגלובלי בכלל ועל בעלי עסקים בישראל בפרט
מערכת ישראל עסקים
שנתיים של הצהרות תקיפות, איומי מכסים ושיח מתוח בין ארצות הברית לשאר העולם הסתיימו באין-ספור הקלות, דחיות, ואפילו ביטולים. מדינות רבות שעמדו במוקד הסנקציות האמריקאיות חזרו לשולחן המשא ומתן, וייצוא הסחורות נמשך כרגיל. ובכל זאת, יש מדינה אחת שהפכה לחריג בולט בנוף: סין. כמעט כל שינוי בגישה האמריקאית נעצר כשמגיעים אליה. לא הקלות, לא הקפאות, ואפילו איומים חדשים – הפעם על מגזר הפארמה.
בעבור בעלי עסקים בישראל, ובעיקר אלו שפועלים בזירה הבינלאומית או מייבאים מסין, ההתעקשות הזו אינה רק גחמה של מדיניות חוץ – אלא אות אזהרה לשינויים מבניים שמתרחשים בסחר העולמי. התלות העולמית בסין, שצמחה בעשורים האחרונים לממדי ענק, הופכת כעת לבעיה אסטרטגית מבחינת המעצמות. התגובה: הפחתה יזומה של חשיפה לסין, גם במחיר של האטה כלכלית זמנית או פגיעה בתעשיות מבוססות.
התופעה הזו לא מתרחשת רק בוושינגטון. גם מדינות אירופה, אוסטרליה ואפילו שותפות אסיה בוחנות מחדש את עוצמת התלות בייצור הסיני. מדובר במגמה עמוקה שצפויה להשפיע ישירות גם על בעלי עסקים ישראלים, אם דרך התייקרות חומרי גלם, שיבושים בזמני אספקה או דרישה גוברת לשרשראות אספקה חלופיות.
בעולם שמתחיל לנתק את עצמו מהשפעת סין, כל עסק שמבוסס על יבוא מהמדינה חייב לחשב מסלול מחדש. זה לא אומר לנטוש, אבל כן לגוון, להיערך, לבדוק אלטרנטיבות. הקפאת מכסים היא לא רק אקט משפטי – היא איתות אסטרטגי. סין הופכת משותפה מועדפת לשותפה בסיכון, והשלכות המהלך הזה יורגשו גם בקטגוריות "תמימות" כמו פרמצבטיקה, אלקטרוניקה, תעשייה קלה ואפילו אופנה.
מי שיידע לנצל את השינוי, עשוי להרוויח. למשל, יבואנים שימצאו ספקים חלופיים בהודו, וייטנאם או מזרח אירופה עשויים להציע לשוק המקומי פתרונות בזמן שספקים אחרים מתמודדים עם גזירות אמריקאיות. יצרנים ישראלים שמייצרים באיכות גבוהה – יכולים להשתמש בהתייקרות הסחורה הסינית כהזדמנות להחזרת פעילות לישראל או לאגן הים התיכון.
גם במישור הגיאו-כלכלי, מדובר בהתפתחות שמחייבת מעקב. כשהתלות בסין יורדת, גם מאזן הכוחות משתנה. פתאום יש ביקוש לתעשיות שהוזנחו, חשיבות מחודשת לניהול מלאים, ואפילו ערך מוסף לייצור מקומי, מהיר ויעיל. זו קריאת השכמה לעולם העסקי, ולא פחות מכך – למקבלי החלטות בישראל.
האם אתם מזהים את הסיכונים וההזדמנויות בעידן של "דה-סיניפיקציה"?
האם העסק שלכם מוכן ליום שבו המכסים לא יבוטלו – אלא יתממשו?
איך אתם מגוונים את שרשרת האספקה כדי להימנע מתלות במדינה אחת?
אם אתם מכירים בעל עסק שמתמודד עם ייבוא מסין או תכנן להתרחב לשם – שתפו איתו את הפוסט הזה. אולי זה הזמן לבחון כיוונים חדשים, לפני שהמציאות תכפה שינוי.