מותג הפרמיום XPENG, יח''צ
אם פעם הדומיננטיות של טסלה נראתה בלתי ניתנת לערעור, הנתונים מחודש מאי מאותתים על מציאות חדשה: השוק הסיני לא רק הדביק את הפער – הוא עובר לנתיב המהיר.
מערכת ישראל עסקים
שלוש ענקיות הרכב החשמלי הסיניות – Li Auto, XPeng ו־NIO – רשמו במאי זינוק חד של כמעט 50% במסירות לעומת השנה שעברה, עם כמעט 98 אלף רכבים יחד.
ומעל כולן: BYD, שמסרה כמעט 377 אלף רכבים, מהם מעל 200 אלף חשמליים לחלוטין. מדובר בקצב שמציב את סין כמעצמה שמגדירה מחדש את כללי המשחק בתחום הרכב החשמלי.
מנגד, טסלה מאותתת על האטה. אמנם החברה לא מפרסמת פומבית את מכירותיה לפי אזורים, אך לפי הערכות בשוק – היא מסרה באפריל כ־58 אלף רכבים בלבד בסין, ירידה של 6% לעומת התקופה המקבילה. בסביבה תחרותית שבה קצב הוא הכול, מדובר בנסיגה משמעותית.
הפער נובע משילוב של אסטרטגיה מקומית אגרסיבית, תמחור אטרקטיבי, שיפורי טכנולוגיה מהירים ותמיכה ממשלתית נרחבת ביצרניות הסיניות. מה שפעם נחשב לחיקוי – הופך כעת למודל עצמאי, מתקדם, ולעיתים אף מועדף על פני המתחרים הבינלאומיים.
עבור תעשיות הרכב, האנרגיה, ההשקעות והתחבורה – זהו רגע מפתח. עולם הרכב החשמלי כבר לא נשלט בלעדית מהעמק שבקליפורניה. והוא מציב שאלות מהותיות: מי יכתיב את הסטנדרט הבא של חדשנות? איך תיראה רשת התחבורה בערים החכמות? ואילו תעשיות נלוות ייהנו מהמרוץ הטכנולוגי?
מה דעתכם – האם טסלה תדע להגיב בזמן ולהחזיר את היתרון?
האם הלקוחות ימשיכו להעדיף טכנולוגיה אמריקאית או יפתחו נאמנות למותגים סיניים?
והאם יש כאן הזדמנות לשחקנים ישראליים להשתלב באקוסיסטם של רכבים חכמים, AI תחבורתי ופתרונות בטריה חדשניים?
מוזמנים לשתף תובנות, שאלות או חיבורים עסקיים רלוונטיים – ולתייג מי שצריך להתכונן לשלב הבא במרוץ.
כי בעולם החשמלי – מי שלא דוהר, נשאר מאחור.