Photo by Antoni Shkraba Studio
משרד האוצר מציע הפחתת מס קנייה על רכבים ביבוא עקיף – אבל בשוק שבו התחרות מוגבלת, ייתכן שהצרכן לא ירגיש שום הבדל
מערכת ישראל עסקים
טיוטת צו חדשה שפרסם משרד האוצר מבקשת להוזיל את מס הקנייה על כלי רכב המיובאים ביבוא עקיף – כלומר, על ידי גורמים שאינם היבואן הרשמי. המהלך נועד לעודד תחרות, לאפשר לצרכנים ליהנות ממחירים אטרקטיביים יותר, ולהגביר את הלחץ על היבואנים הוותיקים שעד כה שלטו ביד רמה בשוק הרכב הישראלי.
על פניו, מדובר בצעד בכיוון הנכון: הורדת חסמים, פתיחת השוק, עידוד יוזמה עסקית ועיקרון בסיסי של תחרות חופשית. אלא שבפועל, גם הרפורמה הזו – כמו קודמותיה – צפויה להשפיע על מספר מצומצם של עסקאות בלבד, ולהחמיץ את המטרה האמיתית: הפחתה משמעותית במחירי הרכב לצרכן.
יבוא עקיף בישראל מתמקד בעיקר ברכבים ייחודיים, או בייבוא פרטני של דגמים שאינם נפוצים – ומתבצע בהיקף של כמה אלפי יחידות בשנה. מעבר לכך, היבואנים העקיפים עצמם כבר למדו שלא משתלם לתמחר נמוך משמעותית מהיבואנים הרשמיים – כל עוד הביקוש קיים, הם פשוט מתיישרים עם המחירים הגבוהים ומרוויחים את המרווח.
המשמעות: גם אם המדינה תקל מעט במס הקנייה, אין ודאות שהצרכן ייהנה מהוזלה בפועל. במקרה הטוב – זה ייתן מרווח נשימה ליבואנים הקטנים. במקרה הרע – זה פשוט יגדיל את רווחיהם מבלי שתהיה לכך השפעה על השוק.
לשם השוואה, במדינות אחרות מהלך כזה מלווה בשקיפות מחירים, השוואות בזמן אמת ופיקוח ציבורי על תמחור. בישראל – עדיין אין מנגנון שמבטיח שההטבה במס תתגלגל לצרכן.
מה כדאי לזכור
הוזלת מס הקנייה ביבוא עקיף היא מהלך טכני – לא מהפכה צרכנית. כדי לראות ירידת מחירים אמיתית בשוק הרכב,
יש צורך במדיניות כוללת: עידוד תחרות אמיתית, הסרת חסמים ביורוקרטיים, פיקוח על תנאי אחריות ושירות, ויצירת שוק שקוף ומבוסס על ערך – לא רק על מונופול.
האם לדעתכם הפחתת מס על יבוא עקיף תורגש באמת בשוק?
האם הייתם שוקלים לרכוש רכב מיבואן עקיף – או שהאמון חשוב יותר מהמחיר?
ואיך לדעתכם אפשר לייצר שוק רכב פתוח, תחרותי והוגן יותר בישראל?
שתפו אותנו, תייגו חבר שמחפש רכב חדש, או שלחו את הפוסט הזה למי שעדיין מאמין שהמחירים ירדו – רק כי כתוב בעיתון ש ”יש הטבה במס”.