דונלד טראמפ / צילום: ap, Scott Applewhite
טסלה, אפל וענקיות נוספות יוצאות לקרב – לא רק על רווחים, אלא על עתיד החדשנות הגלובלית.
מערכת ישראל עסקים
הצעתו של הנשיא טראמפ להטיל מכס של 25% על שבבים מיובאים הציתה תגובת נגד חסרת תקדים מצד קואליציה חוצת מגזרים: יצרניות רכב כמו טסלה, פורד ו־GM חברו לענקיות טכנולוגיה מהשורה הראשונה בדרישה לעצור את המהלך. לא מדובר במאבק טקטי קצר טווח – אלא בהתרעה מערכתית על סכנה מוחשית לכלכלת החדשנות האמריקאית.
השבבים – או בשמם הרשמי semiconductors – הם הלב הפועם של כל מערכת מודרנית: רכב חשמלי, טלפון חכם, מערכת נשק או מכונה רפואית. תעשיית הרכב לבדה, שהפכה לתעשייה טכנולוגית לכל דבר, נשענת כיום על עשרות מערכות ממוחשבות לרכב אחד. מכסים ייקרים עלולים לייקר את הייצור, לעכב השקות, לפגוע בכושר התחרות – ובסופו של דבר, להגיע גם לצרכן הסופי.
טייוואן וסין, שניים מהשחקנים המרכזיים בייצור השבבים העולמי, הגיבו במהירות והזהירו מהשלכות על שיתופי פעולה כלכליים, על שוק ההייטק הגלובלי – וגם על שיווי המשקל האסטרטגי בין מעצמות.
עבור ישראל, התמונה מורכבת במיוחד. מצד אחד – חיזוק הייצור המקומי בארה”ב עשוי ליצור דרישה לשיתופי פעולה עם חברות ישראליות המתמחות בטכנולוגיות שבבים, סייבר ורכב חכם. מצד שני – כל ירידה בקצב החדשנות של השוק האמריקאי עלולה להשפיע בעקיפין גם על תעשיית הייצוא הישראלית, שנשענת על שותפויות עם גופים כמו אינטל, אפל, אנבידיה ויצרניות רכב עתידניות.
שאלה אסטרטגית עולה כאן – האם רגולציה כלכלית שמכוונת להגן על ייצור פנימי יכולה, בטווח הארוך, לפגוע דווקא ביצרנים המקומיים, אם היא מחלישה את שרשראות האספקה הגלובליות שעליהן הם נשענים?
השבוע הקרוב יהיה גורלי: דיונים בסנאט, לחצים מהתאגידים, ועיניים רבות – גם בישראל – עוקבות אחרי ההחלטה.
האם המכסים על שבבים ישנו את מפת החדשנות העולמית?
איך הייתם נוהגים – בעד ייצור מקומי או שמירה על חופש סחר גלובלי?
האם יש לישראל הזדמנות עסקית או דווקא סיכון אסטרטגי במהלך הזה?
כתבו לנו, שתפו את דעתכם – ואל תשכחו לתייג שותף עסקי או קולגה מתחום ההייטק והתעשייה שצריך להבין את גודל השינוי.