FREEPIK
סקנדרי הוא לא רק טרנד, אלא כלי אסטרטגי שיכול להצמיח – או לשבש – את האיזון בין משקיעים, מייסדים וצמיחה עסקית. למה זה קורה, מי מרוויח מזה, ומה חשוב לדעת לפני שמרימים את הכפפה?
מערכת ישראל עסקים
בעולם הסטארטאפים, המונח “סקנדרי” (Secondary Sale) מתייחס למכירת מניות קיימות על ידי בעלי מניות נוכחיים – ולא להנפקת מניות חדשות. כלומר, לא מדובר בהזרמת הון לחברה אלא בהעברת הון בין גורמים קיימים, בדרך כלל מייסדים, עובדים או אנג’לים, לגורמים חדשים כמו קרנות הון סיכון או משקיעים מוסדיים.
במבט ראשון זה נראה כמו מהלך פיננסי פנימי, אך מאחורי הקלעים מדובר באחת ההחלטות האסטרטגיות הרגישות ביותר שנעשית בחברה. מדובר בצומת שבו נפגשים צרכים אישיים, לחצים ארגוניים, ואינטרסים כלכליים רחבים. בעידן שבו חברות נשארות פרטיות לתקופות ממושכות, סקנדרי הפך לא רק ללגיטימי – אלא לכלי ניהולי חשוב.
כשמייסד או עובד מממש חלק מהמניות שלו, הוא לא רק “פודה” הצלחה – הוא גם מקבל אוויר לנשימה, יכולת להמשיך ולבנות את החברה עם פחות תלות בהנפקה, מכירה או שכר. המשקיע שנכנס מקבל נתח אמיתי, לא מדולל, ולעיתים השפעה מיידית על מבנה ההחזקות או קבלת ההחלטות.
אבל כאן נכנסים חוקי המשחק:
עסקת סקנדרי דורשת אישור החברה, תיאום עם בעלי מניות קיימים, התחשבות בהסכמים פנימיים (כמו ROFR או זכויות וסטינג), והבנה עמוקה של הדינמיקה הניהולית. היא גם עלולה לשלוח מסר כפול לשוק: מצד אחד – אמון מספיק גבוה כדי לרכוש מניות בשווי גבוה. מצד שני – מייסדים שמוכרים עלולים להיתפס כמי שמורידים רגל מהגז.
כדי להבין את המשמעות העסקית – צריך להסתכל על הדינמיקה הרחבה. האם החברה צומחת אך עדיין לא רווחית? האם המייסדים במרוץ ארוך לשוק וזקוקים לדריסת רגל כלכלית? האם המשקיעים החדשים הם שותפים אסטרטגיים או רק מחפשי רווח?
הדוגמה המובהקת לכך היא בכניסת קרנות בינלאומיות בשלב מתקדם של גיוס (Series C ודומה) – כשהן דורשות גם מניות סקנדרי כדי להיכנס בעוצמה, אך לא מדללות את ההון החדש. התוצאה: כולם מרוויחים, אם זה מתבצע נכון.
ולכן, בעולם של 2025, עסקת סקנדרי היא לא סימן לחלשות – אלא לעיתים סימן לבשלות. היא מאפשרת התקדמות בלי למכור את העתיד.
רק חשוב לדעת: מימוש אישי של מניות הוא לא רק אקט פיננסי – הוא גם מסר תרבותי, ניהולי וקהילתי. כשעושים את זה חכם – זה לא מימוש, זה תדלוק.
•האם סקנדרי מתאים גם לעסקים לא טכנולוגיים?
•איך אפשר לדעת מתי העיתוי הנכון להכניס עסקה כזו – ומי השחקנים שאפשר לסמוך עליהם?
•מה הסיכון בשוק משני שהופך להיות תוסס מדי – ומתי כדאי לעצור?
שתפו אותנו – ושתפו את הפוסט עם יזם או משקיע שנמצא בדיוק בצומת הזה.
זה לא רק כסף – זו אסטרטגיה.