FREEPIK
מהרגע שקניתם רכב – אתם משלמים מסים בכל צעד: מס קנייה, מיסוי ירוק, שווי שימוש ואפילו בעתיד – מס על כל קילומטר. הרכב שלכם הפך לפרה החולבת של המדינה
מערכת ישראל עסקים
הבעלות על רכב פרטי בישראל הפכה מזמן להוצאה כבדה – אבל רק מעטים מבינים עד כמה המערכת כולה בנויה סביב גביית מסים אגרסיבית מהנהג. עלות הרכב החדש שלכם כוללת מס קנייה עצום של עד 83%, מיסוי ירוק תלוי פליטות, ומע"מ מלא כמובן. וזה עוד לפני שיצאתם מהסוכנות.
ברכב מהעבודה? תוסיפו שווי שימוש שנחשב כהכנסה לצרכי מס. קניתם רכב חשמלי כדי לחסוך? תתכוננו למס נסועה – מס חדש שיגיע ככל הנראה בשנים הקרובות ויגבה כסף לפי מרחק הנסיעה. ובינתיים – המדינה כבר הודיעה על העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים, בניגוד למגמה העולמית של עידוד תחבורה ירוקה.
במקביל, יבואני הרכב הגדולים – שבעצמם מתמודדים עם רגולציה צפופה – מצאו דרכים יצירתיות לשחק לפי הכללים ולהשאיר לעצמם רווחים נאים, לרוב על חשבון הצרכן הסופי. איך? על ידי ניצול "פרצות מס", יבוא מקביל דרך מדינות אחרות, תמחור מחדש של אביזרים ועוד.
והשורה התחתונה?
הצרכן הישראלי משלם ביוקר, גם על רכב חדש, גם על התחזוקה השוטפת וגם בעת מכירה או טרייד אין.
תובנות עיקריות:
•מס הקנייה על רכב בישראל הוא מהגבוהים בעולם.
•המיסוי לא מסתיים ברכישה – אלא ממשיך דרך שווי שימוש, מיסוי ירוק, ואולי בקרוב גם מס נסועה.
•יבואני הרכב פועלים בזירה רגולטורית מורכבת ולעיתים מצליחים להעביר חלק מהנטל לצרכנים.
•רכב פרטי בישראל הוא לא רק צורך – אלא נטל כלכלי משמעותי.
שאלות לדיון:
האם נכון להטיל מסים כה גבוהים על רכב פרטי במדינה שאין בה תחבורה ציבורית מספקת?
האם המדינה משתמשת במס הירוק באמת לצרכים סביבתיים – או ככלי לגבייה בלבד?
אילו פתרונות חלופיים קיימים למיסוי התחבורה בישראל?
קריאה לפעולה:
האם אתם מרגישים שמחיר הרכב בישראל מוצדק?
חוויתם מס מיותר על קניית או אחזקת רכב?
שתפו אותנו בסיפור שלכם – ואולי הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש גם במדיניות המיסים של המדינה.
1 Comment
או קי.
בתור בעל רכב חשמלי, אציג את התרשמותי האישית.
לרכב חשמלי, יש יתרון ברור אחד, הוא ירוק, לא פולט מזהמים, הוא מתקדם יותר, כנראה שהוא העתיד.
ירידת ערך של רכב חשמלי, גדולה יותר מירידת ערך של רכב רגיל.
עלות רכב חשמלי, גם כאשר המיסוי הוא 45 אחוז, עדיין, היא יקרה משמעותית ממכונית רגילה. לדוגמא, טויוטה ראב 4 שעולה 220 אלף שקלים, מכונית בדיוק כזו בחשמלי, כלומר, טויוטה bz4x, תעלה 250 אלף שקלים, למרות הטבת המס.
אם המדינה תחליט להעלות את מס הקנייה עוד ועוד, מחיר מכונית כזו יעבור את ה300 אלף שקלים.
אם המדינה תוסיף על זה, מס נסועה, זה הסוף של המכוניות החשמליות בישראל. פשוט סוף. המחיר של הרכב, ירידת הערך, והחסכון הלא משמעותי בגלל מס נסועה, יגרמו רק לאדיוט לקנות לעצמו מכונית חשמלית.
מדינת ישראל הולכת אחורה, בגלל פקידי אוצר שלא מבינים מימינם ומשמאלם.