
מייסדי יוטיוב, צ'אד הארלי (משמאל) וסטיבן צ'ן(צילום: Getty Images)
שלושה סיפוריהם של סטארטאפים מוכיחים: החלטת האקזיט היא לא רק רגע עסקי – היא הצומת שמפרידה בין עושר גדול לעושר אסטרונומי.
מערכת ישראל עסקים
בעולם היזמות, כל יזם חולם על האקזיט הגדול. אבל ההיסטוריה מלמדת כי לעיתים דווקא עיתוי המכירה – מוקדם מדי או מאוחר מדי – הוא זה שמכריע את ממדי ההצלחה. המייסדים של יוטיוב, אינסטגרם ורדיט יכולים להעיד על כך יותר מכל.
יוטיוב נמכרה לגוגל בשנת 2006 תמורת 1.65 מיליארד דולר – סכום עתק בזמנו. אבל כיום, כשהפלטפורמה הפכה לאימפריה עולמית עם הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים בשנה, ברור שמכירה מוקדמת גזלה מהמייסדים הזדמנות להיות בין עשירי העולם.
אינסטגרם נרכשה על ידי פייסבוק ב־2012 תמורת מיליארד דולר בלבד. כיום, שוויה מוערך במאות מיליארדי דולרים, והיא נחשבת לאחת הפלטפורמות המשפיעות ביותר בעולם. גם כאן, המייסדים עשו אקזיט מהיר, אך פספסו את קפיצת המדרגה שבנתה אימפריה של ממש.
רדיט נמכרה בשלב מוקדם יחסית לקונגלומרט אמריקני בסכום צנוע. מאז עברה גלגולים רבים והפכה לקהילה עולמית עם מאות מיליוני משתמשים, וב־2024 אף הונפקה בנאסד”ק בשווי של מעל 6 מיליארד דולר. המייסדים המקוריים לא היו שם כדי ליהנות מהפירות.
השאלה הנצחית – למכור עכשיו או להמשיך לחלום על מחר – מלווה כל יזם. מצד אחד, הצעות רכישה מוקדמות מציעות ודאות, מימוש מיידי וחיים נטולי סיכון. מצד שני, מי שבוחר להישאר בפנים לוקח סיכון עצום אך פותח דלת לעושר שקשה לדמיין.
ליזמים בישראל, הסיפורים הללו מציעים לקח כפול: אקזיט מהיר יכול להיות הישג עצום, אך לפעמים דווקא הסבלנות והחזון הם שמייצרים את הסיפור האמיתי. ההכרעה לעולם לא פשוטה, ובכל מקרה – היא זו שמעצבת את דמותם של היזמים בעיני ההיסטוריה העסקית.
מה אתם חושבים –
עדיף לממש מוקדם וליהנות מהביטחון, או להמשיך להאמין עד הסוף ולרדוף אחרי המיליארדים?
ואיזה מודל מתאים יותר לסטארטאפים ישראליים – אקזיט מהיר או בנייה ארוכת טווח?
נשמח לשמוע את דעתכם, ולהזמין אתכם לשיח על עיתוי ההצלחה בעולם היזמות.
