הבנק המרכזי של אנגליה (צילום: HOLLIE ADAMS / Reuters)
הבנק של אנגליה שובר שגרה – ומבקש מהציבור לעצב את הפנים החדשות של המטבע הבריטי. מה זה אומר על זהות לאומית, נוסטלגיה – והכוח של תרבות פופולרית?
מערכת ישראל עסקים
הבנק המרכזי של אנגליה יצא ביוזמה יוצאת דופן: קול קורא פתוח לציבור הבריטי להציע רעיונות לעיצוב השטרות החדשים של 5, 10, 20 ו־50 פאונד. תוך פחות מ־24 שעות התקבלו למעלה מ־2,000 הצעות – רבות מהן צבעוניות, מפתיעות ועמוסות רגש לאומי.
הציבור הבריטי, כמו תמיד, לא אכזב. ההצעות נעו בין דמויות איקוניות מהטלוויזיה הבריטית (כמו בזיל פולטי מהסדרה האלמותית “המלון של פולטי”) ועד סמלים תרבותיים ומקומות היסטוריים – סטונהנג’, הטאג’ מהאל הבריטי, חוף קורנוול, הדגל המלכותי, והבולדוג הבריטי – סמל עקשנות ואופי.
המהלך הזה מגיע בתקופה שבה בריטניה מחפשת מחדש את זהותה – אחרי הברקזיט, מול שינויים דמוגרפיים, חברתיים וכלכליים, ועם שיח גובר סביב התרבות המקומית והקשר שבין העבר לעתיד. שטר כסף, שבדרך כלל נתפס כפריט שימושי בלבד, הופך כאן למדיום רגשי ופוליטי כאחד.
בעוד שבמדינות רבות עיצוב השטרות מוכתב על ידי מוסדות שלטוניים באווירה של כובד רשמי, הבריטים מראים שוב את היכולת לשלב בין ממלכתיות להומור עצמי, בין זיכרון קולקטיבי למסחור חכם.
יש כאן גם מהלך תקשורתי מבריק: לא רק ששטרות חדשים תמיד מושכים תשומת לב – כאן הציבור עצמו שותף, מה שיוצר תחושת בעלות וחיבור רגשי, וגם מעניק לבנק תובנות תרבותיות על הערכים שהציבור באמת רוצה לראות מונצחים.
ומה אפשר ללמוד מזה בישראל?
האם לא הגיע הזמן שגם הציבור הישראלי יהיה שותף לבחירת הדמויות על השטרות?
מה אם נשאל את אזרחי המדינה – את מי הם באמת היו רוצים לראות על שטר של 20 שקלים? ומה עם מקומות, אירועים, סצנות מהקולנוע, קיבוצים או שירים?
המפגש הזה בין כלכלה לתרבות, בין נוסטלגיה ללאומיות, הוא תזכורת לכך שכסף הוא לא רק אמצעי – הוא גם סמל.
מה דעתכם?
אם הייתם צריכים לבחור דמות ישראלית לשטר חדש – את מי הייתם בוחרים?
האם לדעתכם שטרות צריכים לייצג עבר מפואר – או עתיד שאנו רוצים לבנות?
שתפו אותנו, הציעו רעיונות, ותגידו – האם הייתם שמחים לראות את אפרים קישון, עוזי חיטמן, שושנה דמארי או אולי דמות מהבורסה – על השטר הבא?
כי לפעמים, הדרך להבין עם – היא להסתכל על מה שהוא שם על הכסף שלו.