אקספנג(צילום: יצרן)
הסינים הגיעו – ובשקט מחקו את טסלה 3, יונדאי איוניק, סקודה אניאק ודומותיהן ממגרשי המכירה
מערכת ישראל עסקים
לפני שלוש שנים, טויוטה, סקודה, יונדאי וטסלה שלטו בשוק הרכב החשמלי בישראל. רכבים כמו טסלה 3 ויונדאי איוניק נחשבו לפופולריים במיוחד, ושלטו בטווח המחירים שבין 180 ל־250 אלף שקל. אלא שמאז – קרה מהפך שקט אך דרמטי: הסינים נכנסו, והאירופאים והקוריאנים נעלמו כמעט לחלוטין מהקטגוריה הזו.
מותגים כמו BYD, ג’ילי, AIWAYS, MG ושאר מותגי הענק מסין, מציעים כיום דגמים שמביסים את המתחרים כמעט בכל פרמטר – טווח נסיעה, טכנולוגיה, איכות חומרים, מערכות בטיחות, רמת אבזור ומחיר. התוצאה: שוק שלם שהתבסס על יצרניות ותיקות, נשטף בגל חדש של אלטרנטיבות שמייצרות יותר ערך בפחות כסף.
עבור הצרכן הישראלי – מדובר בעסקה משתלמת. אבל עבור יבואני הרכב המסורתיים, זו קריאת השכמה. מותגים מובילים כמו סקודה, טויוטה, יונדאי ואפילו טסלה מצאו את עצמם מודחים מקטגוריות שהובילו, בגלל קצב תגובה איטי, חוסר בגיוון דגמים תחרותיים, או תמחור שאינו רלוונטי עוד למציאות החדשה.
השינויים האלו מציפים שאלות מהותיות גם עבור בעלי עסקים בתחומים אחרים:
איך מתמודדים עם מתחרה זר שמגיע עם עלות נמוכה ואיכות גבוהה?
האם נכון “לברוח” מהתחרות או להמציא מחדש את הערך שאתה מציע?
ואיך מצליחים לזהות מגמות שוק לפני שהן מוחקות קטגוריה שלמה?
שוק הרכב הוא רק מראה. בעלי עסקים בישראל בכל תחום צריכים להבין: מה שקרה ליבואני הרכב יכול לקרות גם לכם, אם לא תתעדכנו, לא תתייעלו, ולא תציעו ללקוחות ערך מדויק ומתקדם יותר.
האם העסק שלכם מוגן מפני מהלך דומה של מתחרה אגרסיבי מבחוץ?
האם אתם מזהים תחומים שבהם אתם עלולים לאבד יתרון תחרותי בקרוב?
איזה צעד אחד אתם יכולים לעשות כבר השבוע כדי להציע יותר – בפחות?
מוזמנים לשתף את הפוסט עם קולגות, לתייג בעלי עסקים שמתמודדים עם תחרות מחו”ל, או לספר לנו בתגובות: מה השינוי הכי גדול שהשוק שלכם עבר בשנתיים האחרונות – ואיך התמודדתם איתו?