ליאור פוזין מייסד משותף ומנכ"ל AutoDS (צילום: מתן נעים)
כשהמטרה הייתה לחסוך זמן, אבל מה שקרה בפועל – זה הקמת סטארט־אפ בינלאומי שנמכר לענקית Fiverr. כך בונים עסק בטעות, ומנהיגות על אמת.
מערכת ישראל עסקים
ליאור פוזין, מייסד משותף ומנכ”ל חברת AutoDS, לא התחיל את המסע שלו במטרה להקים סטארט־אפ. הוא רק רצה למכור אונליין ולחסוך זמן. מה שהתחיל בחנות דרופשיפינג בזמן התיכון, הפך עם השנים לפלטפורמה טכנולוגית חכמה שמנהלת מאות אלפי חנויות אונליין ברחבי העולם, עם צוות של 200 עובדים – ועם אקזיט מרשים לפייבר, חברת הענק הישראלית.
אבל הסיפור של פוזין רחוק מלהיות קלאסי. אין בו משקיעים נוצצים מהסבב הראשון, לא יזמות מסודרת ולא כוונה להפוך למנכ”ל. למעשה, החברה נולדה בעקבות טעות קריטית, שבה שורת קוד שגויה גרמה למאות חנויות אוטומטיות להפוך לבלתי פעילות – ולהעמיד את העסק כולו על סף קריסה.
שם, ברגע השבר, גייס פוזין את העובדת הראשונה שלו, ובנה תשתית יציבה שמבוססת על הבנה עמוקה של כאב הלקוח.
AutoDS התפתחה תוך שנים ספורות לכלי שמאפשר למוכרים אונליין לנהל, לעדכן ולבצע אוטומציה מוחלטת של חנויות מסחר באיביי, שופיפיי, אמזון ופלטפורמות נוספות.
אבל מעבר לטכנולוגיה – פוזין הפך לסמל של גישה מנהיגותית שונה.
הוא מאמין בשקיפות, בכנות ובשיח פתוח – גם כשזה לא נעים. לדבריו, כל מועמד לעבודה צריך לשמוע קודם כל את הדברים הפחות טובים על החברה, כדי לדעת לאן הוא נכנס באמת. תרבות ארגונית, מבחינתו, נבנית לא סביב “ערכים תלויים על הקיר” – אלא דרך חיכוך עם המציאות, ויכולת לעמוד בלחצים.
מה אפשר ללמוד מהמסע הזה?
– שלא חייבים להתחיל עם חזון ענק – לפעמים הפתרון שאתה מייצר לעצמך הופך למוצר שכולם צריכים
– שטעויות הן לא סוף הדרך – אלא תחילת הדרך למשהו מדויק וחזק יותר
– שגידול מהיר לא בהכרח פוגע בתרבות – אם יש מנהיגות שמכילה מורכבות
– ושאקזיט טוב הוא לא בהכרח פרידה – אלא המשך חדש במסגרת גדולה יותר
סיפורו של ליאור פוזין מזכיר לכולנו שהיזמות האמיתית לא תמיד נוצצת. היא יכולה להתחיל מחדר בבית, מבעיה אישית, וממקום של תסכול. אבל אם יש אומץ, כנות ויכולת ללמוד – היא גם יכולה להגיע הכי רחוק שיש.
האם גם לכם יצא לבנות פתרון רק בשביל עצמכם – שהפך למוצר שאחרים ביקשו?
מה למדתם מטעויות שבעצם הובילו אתכם להצלחה?
ואם הייתם מגייסים עובד עכשיו – מה הייתם אומרים לו קודם: את הדברים הטובים או את הקשיים?
שתפו אותנו. תייגו יזם או יזמת שנבנו דרך המציאות, לא דרך הפיץ’.
כי לפעמים, סטארט־אפ נולד דווקא כשלא התכוונת.