ג'ילי ג'יאומטרי C גרסת 2023. ירידת ערך של 16.5% (צילום: טל סער)
המחצית הראשונה של 2025 משרטטת מגמה ברורה: לא כל רכב הוא השקעה שווה – והנפגעים העיקריים הם דווקא החשמליים הסיניים. האם השוק מתפקח או מתבלבל?
מערכת ישראל עסקים
על פי סקירה מקיפה של מחירון לוי יצחק, רכבים חשמליים סיניים איבדו בין 10% ל־16% מערכם במחצית הראשונה של 2025 – נתון מדאיג במיוחד כשמדובר ברכבים שעד לא מזמן נתפסו כעתיד התחבורה. דגמים כמו סרס 3, ג’ילי גיאומטרי C, סקייוול ET5 ואפילו BYD האטו את קצב הצמיחה בשוק, וחלקם איבדו אלפי שקלים ביוני לבדו. השוק מגיב לא רק לנתונים טכניים – אלא גם לתחושות ביטחון, אמינות ושיקולי מדינה.
אחת הסיבות המרכזיות לירידות החדות היא מלחמת 12 הימים מול איראן, שהשפיעה על תחושת היציבות הכללית, תדמית המותגים הסיניים ועל שוק הרכב כולו. בנוסף, עודף ההיצע של רכבים חשמליים בשוק, לצד השקה אגרסיבית של דגמים חדשים במחירים תחרותיים, תרם להאצת ירידת הערך.
עם זאת, ישנם דגמים ששמרו על יציבות ואף התחזקו קלות. רכבי בנזין ודיזל יפניים וקוריאניים מדגמים ותיקים הראו עמידות יחסית. המותגים שמרו על ערכם בזכות אמינות מוכחת, תשתית שירות רחבה וביקוש עקבי – במיוחד בקרב קונים שמעדיפים שוק משני או מתכננים החזקת רכב ממושכת.
המסקנה לבעלי עסקים ואנשים פרטיים כאחד: לא כל רכב חדש הוא החלטה נבונה – במיוחד כששיקולי ירידת ערך, שוק משומשות ותזרים מזומנים נכנסים לתמונה. רכישה עסקית של רכבי ציים, רכבים לעובדים או ליסינג – צריכה לקחת בחשבון לא רק עלות חודשית, אלא גם ערך שוק עתידי וקלות מימוש.
איך אפשר להתמודד בצורה נבונה עם מגמת ירידת הערך?
• לוודא לפני רכישה שיש לרכב שוק משומשות מבוסס.
• להעדיף רכבים עם אמינות מוכחת ושירות רחב בישראל.
• לבחון הסכמי buy-back או אחריות כוללת של היבואן.
• להתייעץ עם שמאי, יועץ רכב או רו”ח לגבי הערך האמיתי של הרכב כהוצאה עסקית מוכרת.
ולמי שכבר רכש – זה הזמן לעקוב מקרוב, לחשב מסלול מחדש ולבחון מתי הזמן הנכון להיפרד מהרכב, או דווקא להחזיק בו עוד תקופה ולמנוע הפסדים מיותרים.
מה אתם חושבים על מגמת ירידת הערך של החשמליים הסיניים?
האם אתם שוקלים מעבר לרכב בנזין משומש או דווקא רכישה מהיבואן?
איך משפיעה עליכם אי הוודאות הכלכלית והביטחונית כשזה נוגע לרכב?
כתבו לנו בתגובות, שתפו את הפוסט עם חברים לשוק – ואל תשכחו לתייג את הנהג הכי חכם שאתם מכירים.