
מכוניות חדשות בנמל אילת (צילום: ירון שרון)
צה”ל מחמיר את ההנחיות: כלי רכב מתוצרת סין עלולים להיות חסומים מלהיכנס לבסיסים מסווגים – בגלל סיכון ביטחוני
מערכת ישראל עסקים
מהפכת הרכב החשמלי הסיני בישראל לא עוצרת – אבל במערכת הביטחון כבר מרימים דגל אדום. לפי הנחיות חדשות, ייתכן שמי שנוסע ברכב מתוצרת סינית – במיוחד כאלו הכוללים מערכות בקרה חכמות, חיישנים, מצלמות וחיבורי תקשורת – לא יורשה להיכנס לבסיסים צבאיים רגישים.
מאחורי המהלך עומד חשש מהולך וגובר בקרב גופי הביטחון: האפשרות שמידע רגיש ייאסף על ידי מערכות רכב מתקדמות ויוזרם לגורמים עוינים, גם מבלי שבעל הרכב מודע לכך. מדובר בין השאר בדגמים של BYD, ג’ילי, GAC ויצרניות נוספות – חלקן מקושרות לתשתיות טכנולוגיות עם זיקה ממשלתית לסין.
בצה”ל ובמשרד הביטחון בוחנים כעת גיבוש מדיניות סדורה שתתייחס לרכבים עם רכיבי IoT, AI, GPS ומצלמות 360° – בין אם לצרכים אזרחיים או ביטחוניים – מתוך מטרה למנוע חדירה לא רצויה של אמצעי איסוף מידע למרחבים רגישים.
השלכות פוטנציאליות:
• עובדי קבלן, אנשי מילואים, קצינים ונגדים עלולים להיתקל בסירוב כניסה לבסיסים מסווגים – רק בשל סוג הרכב שבו הם נוהגים
• ספקים ונותני שירותים לביטחון – ייאלצו לבצע התאמות לצי הרכב או לקבל אישורים מיוחדים
• יבואנים וסוכנויות – עלולים להתמודד עם דרישות חדשות מצד לקוחות מוסדיים או גופים ציבוריים
• חברות ביטחוניות – יצטרכו לבחון מחדש את השימוש ברכבים חכמים בשטחי פעילות רגישים
מה שמתחיל כהנחיה ביטחונית – עלול להפוך לדיון ציבורי נרחב: האם רכבים חכמים בכלל, ולא רק מתוצרת סין, מהווים איום פוטנציאלי על פרטיות וביטחון מידע? ומה הגבול בין טכנולוגיה חדשנית לניטור מסוכן?
כבר כיום, מדינות כמו ארה”ב, גרמניה ואוסטרליה בוחנות הגבלות דומות, ולעיתים אף מחרימות טכנולוגיות ממקורות בעלי זיקה למדינות יריבות.
מה דעתכם על המגבלות החדשות?
האם מדובר בצעד מתבקש או באפליה מסחרית במסווה של ביטחון?
ואיך הייתם מגיבים אם הרכב שלכם היה מונע מכם להיכנס למקום העבודה?
מוזמנים לשתף בתגובות, לספר אם כבר נתקלתם במצב דומה – או לתייג אנשי מקצוע בתחום התחבורה, הסייבר או הביטחון שיעזרו לנו להבין את כל הזוויות של הסוגיה הרגישה הזו.
