Photo by Photo By: Kaboompics.com
מה זה אומר על היצוא, על ההייטק, על הצרכנים – ועל כל בעל עסק בישראל שמושפע מהתנודתיות הגוברת?
מערכת ישראל עסקים
בשקט יחסי אך במשמעות אדירה – הדולר נחלש, והשקל מזנק. שער הדולר מתקרב לרמות שלא נראו מאז תחילת שנות ה־90, כשמומחים מעריכים שעד סוף השנה הקרובה הוא עלול לרדת לשער של 3.2 ואף פחות. מדובר בשיא של כ־31 שנה – שמטלטל את היבואנים, היצואנים, המשקיעים ובעלי העסקים הקטנים כאחד.
מה עומד מאחורי ההתחזקות החדה של השקל?
– ירידה ברמת הסיכון הביטחוני – לפחות בטווח הקצר, מעודדת כניסת כספים מחו”ל
– הפחתות ריבית בארה”ב – שהופכות את הדולר לפחות אטרקטיבי בהשוואה לשקל
– חולשת הדולר בעולם – תוצאה של שינויים גיאופוליטיים, תנועות הון וחולשת שוק העבודה האמריקאי
– עודף בחשבון השוטף של ישראל – שמחזק את תחושת היציבות הפיננסית
בעוד שהצרכנים עשויים ליהנות ממחירים זולים יותר ביבוא, בעלי עסקים רבים – ובעיקר היצואנים – נמצאים תחת לחץ כבד.
עבור חברות טכנולוגיה, חקלאות, תעשייה ומיקור חוץ שמרוויחות בדולרים אך משלמות בשקלים – מדובר בפגיעה ישירה ברווחיות. חברות שלא גידרו את שער החליפין בזמן, עלולות להיתקל בקשיי תזרים – ולחפש פתרונות מהירים כדי לאזן את הפער.
ומה עם המשקיעים?
התחזקות השקל גורמת למשקיעים זרים לחשוב פעמיים לפני כניסה לשוק המקומי – אך מצד שני, היא עשויה לחזק את האטרקטיביות של שוק ההון הישראלי כשוק יציב, עם מדיניות אחראית ושוק צרכנים חזק.
אבל יש גם הזדמנויות.
עסקים שפועלים בשוק המקומי בלבד, שמייבאים ציוד מחו”ל, או שמציעים שירותים ללקוחות ישראליים בלבד – דווקא מרוויחים מהשקל החזק. עלויות הרכש יורדות, אפשרויות הפיתוח מתרחבות, והמרווח משתפר – בתנאי שיש מוכנות מהירה לפעולה.
מה אפשר לעשות?
– לבחון גידור מט”ח לכל עסקה עתידית – גם קטנה
– לשקול הסטת הכנסות לשקלים או לפעילות מקומית
– לחשב מחדש מחירים, חוזים והצעות מחיר
– לפנות לייעוץ פיננסי אסטרטגי – לא רק חשבונאי
– לזהות הזדמנויות יבוא זמניות במחירים מופחתים
במילים פשוטות: מהלך כזה לא פוגע בכולם באותה מידה – אבל הוא משפיע על כולם.
האם אתם בנויים לפעול בשוק שבו המטבע משתנה במהירות?
האם בחנתם את החשיפה שלכם למט”ח לאחרונה?
האם אתם מגיבים – או מחכים שהגל יעבור?
שתפו אותנו בתובנות, אתגרים או החלטות שקיבלתם בעקבות התחזקות השקל.
תייגו קולגות מהתחום הפיננסי או היצואני.
זה הזמן להבין את ההשפעה – לפני שהשערים משתנים שוב.