מגרש מכוניות (ארכיון) | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
כ־30 אלף רכבים ממתינים על רציפים ומגרשים – הביקוש קרס, היבואנים נתקעו, והקונים מקבלים “אפס קילומטר” עם ערך ריאלי של יד שנייה. האם המשבר בענף הרכב רק בתחילתו?
מערכת ישראל עסקים
שוק הרכב בישראל נקלע למשבר עמוק ובלתי צפוי: בין 25 ל־30 אלף רכבים חדשים יושבים ללא תנועה, ממתינים לבעלים חדשים – ולא מגיעים. מדובר בעודף מלאי עצום, פי שלושה מהממוצע הרב-שנתי.
הגורמים? קריסה בביקושים, האטה כללית בצריכה הפרטית, עליות ריבית שמייקרות מימון – ובעיקר, חוסר גמישות של היבואנים להתאים את עצמם לשוק משתנה.
הבעיה אינה רק לוגיסטית – היא גם צרכנית. אלפי רכבים נמכרים כיום כ”רכב אפס קילומטר” דרך חברות ליסינג או שיווק משני – אך למעשה, הם נרשמים כיד שנייה. המשמעות: ירידת ערך מובנית, ביטוח יקר יותר, ובלבול צרכני שאינו שקוף מספיק. הרשות להגנת הצרכן כבר פרסמה אזהרה לציבור: מחיר של חדש, תמורה של רכב משומש.
היבואנים, מצדם, מנסים להציל את המצב בכל דרך – מבצעים, הנחות, חבילות טרייד־אין – אך ללא הצלחה מרשימה. כששוק האשראי מהודק, והציבור חושש מהתחייבויות כלכליות, גם ההנחה הכי מפתה לא תעזור למכור מכונית נוספת.
למרות זאת, במצבים כאלה יש גם הזדמנויות – במיוחד למי שמבין את ההבדלים בין רכב חדש לרכב אפס קילומטר, ויודע להתמקח נכון. ייתכן שנראה גל חדש של מו”מ אגרסיבי, כניסת שחקנים קטנים שירכשו מלאים בהנחה, או יבואנים שיפנו לשוקי חוץ למכירה חוזרת.
אבל כל עוד אין רפורמה בהגדרת “רכב חדש”, ואין רגולציה שתחייב גילוי נאות במכירה – הצרכנים עלולים להמשיך לשלם את המחיר.
מה דעתכם על מכירת רכבי אפס קילומטר בתור “חדשים”?
האם אתם מזהים הזדמנות לקנייה חכמה – או שמעדיפים להמתין להתייצבות השוק?
ואילו צעדים רגולטוריים הייתם מציעים כדי להגן על הצרכן מבלבול וירידת ערך סמויה?
כתבו לנו, שתפו את הפוסט עם נהגים שמתלבטים – ואל תשכחו: רכב שלא זז, שוקל הרבה יותר על המאזן הכלכלי של כולנו.