(צילום: יואב דודקביץ)
עודף דירות, האטה בביקושים, עיכובים בבנייה – ומה בכל זאת מחזיק את השוק בתנועה קדימה?
מערכת ישראל עסקים
81 אלף דירות חדשות עומדות ללא קונה. מספר העסקאות בשפל, הביקוש חלש, והמחירים? בקושי מגיבים – עם ירידה מצטברת של 0.6% בלבד בשלושת החודשים האחרונים.
אבל מתחת לפני השטח מסתתרת בעיה עמוקה בהרבה: האטה חריפה בקצב גמר הבנייה.
היום, פרויקט ממוצע בישראל נמשך יותר מ־34 חודשים – נתון שמהווה שיא של עשור.
הגורמים לכך ברורים: מחסור חריף בכוח אדם מיומן בענף הבנייה, עיכובים בירוקרטיים לאורך שרשרת האישורים והתכנון, וסביבה עסקית לא יציבה.
התוצאה? גם כשיש היתרי בנייה – לוקח יותר מדי זמן עד שמפתח נמסר לדייר.
ובכל זאת, בתוך התמונה הזו יש תנועה חיובית אחת: התחדשות עירונית.
בשל מחסור מתמשך בקרקעות זמינות והצורך הגובר בחיזוק ומיגון מבנים ישנים, תוכניות ההתחדשות העירונית הפכו לא רק לפתרון תכנוני – אלא למנוע צמיחה מרכזי.
כיום, כ־33% מהתחלות הבנייה בישראל הן במסגרת פינוי־בינוי או תמ”א 38, ונראה שהמגמה הזו צפויה להמשיך ולהתחזק.
ליזמים, קבלנים ובעלי דירות יש כאן הזדמנות:
פרויקטים של התחדשות עירונית זוכים לעדיפות תכנונית, לביקוש ער יחסית מצד רוכשים, ולהיתכנות כלכלית טובה יותר במרכזי הערים.
אבל הם דורשים גם תכנון חכם, ניהול קהילתי רגיש, ושיתוף פעולה עם הרשויות.
• האם המדינה תדע לנצל את המומנטום כדי להזרים תקציבים, להאיץ הליכי רישוי ולהכשיר עובדים מקצועיים?
• והאם בעלי הנכסים ינצלו את הרגע כדי לקדם פרויקטים לפני שמחזור הריבית הבא משנה שוב את כללי המשחק?
בתוך שוק תקוע – מי שפועל נכון, יכול דווקא להתקדם מהר.
האם לדעתכם ההתחדשות העירונית באמת מסוגלת “לסחוב” את שוק הדיור קדימה?
מהם הפתרונות האמיתיים למחסור בכוח אדם בבנייה – והאם אתם רואים את המגמה הזו גם בשטח?
נשמח לשמוע מכם, לשתף ניסיון מהשטח, ולהעלות לדיון רעיונות שיכולים להזיז את הגלגלים.
כי גם כשהשוק תקוע – לפעמים זה הרגע הכי טוב לזוז.