מגרש מכוניות. עלייה במכוניות החדשות שנמכרות לשוק המוסדי (צילום: יריב כץ)
מותגים שלמים נעלמים מהרחוב הפרטי, בעוד השוק המוסדי שולט ברכישות. מי באמת מפסיד – ומי נהנה מהשינוי?
מערכת ישראל עסקים
במחצית הראשונה של 2025 נרשם מהפך סמוי אך דרמטי בשוק הרכב הישראלי: 46% מהמכוניות החדשות לא נמסרות ללקוחות פרטיים – אלא לציי רכב, ליסינג וחברות.
רק 54% מהמכירות נרשמו על שם רוכשים פרטיים, והנתונים מצביעים על שינוי עומק בהתנהגות היבואנים, שמעדיפים עסקה מהירה, גדולה ומרוכזת – על פני מכירה ללקוח הקצה.
המותגים האירופיים הבולטים הם הדוגמה הבולטת למגמה:
– רק 6% מרוכשי סיטרואן הם לקוחות פרטיים.
– פיג’ו נמצאת מעט מאחור עם 7% בלבד.
המשמעות ברורה: בשוק החופשי קשה עד בלתי אפשרי למצוא דגמים מסוימים במגרשי מכירה פרטיים – משום שרוב הרכבים “נתפסים” מראש על ידי חברות ליסינג, הסכמים מוסדיים או ציים ממשלתיים.
המפסידים? הצרכנים הפרטיים, שנאלצים לבחור מבין מלאי מצומצם, דגמים “משומשים קלות” עם שנת ייצור מוקדמת ושהייה ממושכת בחניון.
בעלי רכב פרטיים אף מתקשים למכור רכב יד שנייה בשוק רווי בכלים דומים אך עם תמחור אגרסיבי מצד חברות הליסינג – ולעיתים גם אחריות משופרת ותנאי מימון שלא ניתן להתחרות בהם.
מה עומד מאחורי המגמה?
– שחיקה ברווחיות היבואנים ממכירה ישירה – לצד יציבות גבוהה יותר במכירה מוסדית.
– חוזי מסגרת מרובי-כלים עם חברות ליסינג, המאפשרים ליבואן ניהול מלאי ודחיפת דגמים במהירות.
– רגולציה חדשה על מיסוי הרכב הפרטי, שהופכת אותו לפחות אטרקטיבי לרכישה עצמאית.
– שינוי בהרגלי הצריכה – יותר אנשים מעדיפים “להשתמש” ברכב מאשר “להחזיק” אותו.
בעלי עסקים בתחום הרכב, ליסינג, השכרה או מימון – כדאי לשים לב:
השוק משנה את פניו, והמודלים הקלאסיים של רכישת רכב פרטי מתרחקים מהמרכז. מי שלא יידע להסתגל – יישאר עם מלאי מתיישן ולקוחות נודדים.
האם לדעתכם מדובר במהלך כלכלי נכון או בעיוות של השוק?
האם צרכן ישראלי יוכל בעתיד להחזיק רכב פרטי מבלי לעבור דרך ציי הרכב?
ומה המשמעות עבור מי שמבקש לשמור על ערך הרכב לאורך זמן?
שתפו אותנו מהשטח, תייגו בעלי רכב, אנשי מימון או יועצים בענף, וכתבו מה דעתכם:
האם שוק הרכב באמת משתנה – או שזו רק עוד תקופה שתעבור?
ומה אתם מתכוונים לעשות ברכישה הבאה שלכם?