Photo by Pixa Pexel
בזמן שהסינים מתחרים מי יגיע רחוק יותר ללא פליטה, הענקיות היפנית והקוריאנית בוחרות להמר על איזון אחר: פחות טווח – יותר תכלית
מערכת ישראל עסקים
בזירה הרותחת של רכבים היברידיים-נטענים (PHEV), שבה כל יצרן מתהדר בעוד כמה קילומטרים של טווח חשמלי, מגיעה הצהרה חריגה: טויוטה ויונדאי לא מתכוונות להשתתף במירוץ. השתיים מצהירות כי טווח של כ-100 ק"מ על חשמל הוא די והותר לרוב הצרכנים, ומעדיפות להתמקד ביעילות כוללת, אמינות והוזלת עלויות – במקום להוסיף עוד סוללות כבדות ויקרות.
לשם ההשוואה, קבוצת פולקסווגן כבר משיקה דגמים עם טווח חשמלי שמתקרב ל-120 ק"מ, בעוד שיצרניות סיניות כמו BYD ו-Li Auto עוקפות את כולם עם טווחים של 200 ק"מ ואף יותר – ללא התערבות של מנוע בעירה פנימית. מה עומד מאחורי הגישה השונה של טויוטה ויונדאי?
התשובה היא פילוסופיית שימוש שונה: מחקרים פנימיים של היצרניות האסייתיות מראים כי במרבית ימי השגרה, הנהג הממוצע נוהג פחות מ-50 ק"מ ביום. מבחינתן, טווח של 100 ק"מ על חשמל מאפשר לנהג לנסוע כמעט כל השבוע ללא שימוש בדלק, ועדיין לשמור על רכב קל יותר, חסכוני יותר – וקרוב יותר למחיר עממי.
מעבר לכך, הגדלת הטווח החשמלי כרוכה בסוללות גדולות ויקרות יותר, שמעלות את המחיר הסופי ומעמיסות על משקל הרכב – שני גורמים שפוגעים ביעילות התפעולית ובחוויית הנהיגה. ולכן, טויוטה ויונדאי מעדיפות לתחזק את המודל ההיברידי המוכר עם שדרוגים ממוקדים, ולא להמיר אותו בגישה “הכול חשמלי – בכל מחיר”.
מנגד, היצרנים הסינים בונים את היתרון התחרותי שלהם על טווח גדול, שמאפשר נהיגה נטו על חשמל גם בטיולים ארוכים. הטכנולוגיה, המתקדמת והזולה יותר בסין, מאפשרת להם לעשות זאת מבלי לפגוע דרמטית במחיר – לפחות בינתיים.
אז מי צודק?
האם יצרן שמתמקד בשימושיות ריאלית של 100 ק"מ ביום משקף את צורכי השוק טוב יותר – או שמא הצרכנים יעדיפו את תחושת ה"חופש" והטווח הארוך, גם אם לעיתים רחוקות בלבד מנצלים אותו?
תובנות מרכזיות:
•טויוטה ויונדאי מהמרות על פשטות, עלות ויעילות – לא על מספרים מרשימים.
• יצרנים סיניים פורצים קדימה עם טווחים שמכפילים את המתחרים, אך במחיר משקל וסוללות גדולות.
•הקרב על לבו של הנהג ההיברידי עובר מהמסלול – לחיים עצמם.
שאלות לדיון:
• האם באמת צריך יותר מ-100 ק"מ על חשמל ביום-יום?
• מה יותר חשוב לנהג הישראלי – חיסכון או חופש טווח?
•האם הציבור בשל לחשוב על רכישה מתוך צורך אמיתי, ולא מתוך השוואת נתונים?
קריאה לפעולה:
מה דעתכם – האם הייתם בוחרים ברכב עם טווח חשמלי קצר יותר אך זול ויעיל, או שתעדיפו להשקיע ברכב שמספק לכם טווח גדול גם אם לא תנצלו אותו? שתפו אותנו בתגובות!