
עופר בן-נון. צילום מסך
הוא כבר מכר את Argus ל־Continental ואת Talon ל־Palo Alto Networks, שתיהן בעסקאות בשווי של למעלה ממיליארד דולר. אבל עבור עופר בן-נון, המסע היזמי עוד רחוק מלהיגמר. עם ראייה מפוכחת, תובנות מחודדות ומבט מלא סקרנות לעתיד, הוא מספר מה באמת קורה מאחורי הקלעים של הצלחות הגדולות – ושל הכישלונות שנשכחו.
מערכת ישראל עסקים
עופר בן-נון, מהיזמים הבולטים שצמחו בהייטק הישראלי בעשור האחרון, יודע איך זה מרגיש להקים חברה מאפס – ולמכור אותה במאות מיליונים. פעמיים. הוא היה ממייסדי Argus Cyber Security, שנמכרה ל־Continental הגרמנית, והקים את Talon Cyber Security, שנרכשה לא מזמן על ידי Palo Alto Networks – במה שנחשבת לאחת העסקאות הגדולות בתולדות הסייבר הישראלי.
אבל כששואלים אותו על סוד ההצלחה, הוא לא מדבר על שוויים או משקיעים – אלא על כישלון:
“כדי להצליח פעמיים, אתה צריך להיכשל לפחות שמונה פעמים”, הוא אומר.
“זה לא רק מספר – זו תפיסה. כל מוצר שלא המריא, כל שותף שלא התאים, כל משקיע שלא התחבר – זה חלק מהדרך.”
בין מנטליות של קרב להובלה אסטרטגית
בן-נון רואה את תפקיד המנכ”ל לא כמי שמנהל – אלא כמי שמוביל קרב יומיומי על תשומת לב, כיוון, אנשים ומשמעות.
“מנכ”ל טוב הוא קודם כל מאבחן מצבים. אתה כל הזמן צריך להסתכל על השוק, על הצוות, על הלחצים – ולדעת מתי ללחוץ, מתי לשחרר, ומתי לשנות מסלול לגמרי.”
על גיוסי הון: לא תמיד מה שנראה נוצץ – באמת מבריק
“גיוס מוצלח זה לא מי הביא יותר כסף, אלא מי הביא את המשקיע הנכון בשלב הנכון. משקיע שיכול לפתוח דלתות, להבין אותך בלי הרבה הסברים, ולעזור דווקא כשקשה – זה שווה פי אלף מאחוז נוסף בשווי.”
לדבריו, הרבה יזמים נופלים בשבי הוולואציה:
“הם מתאהבים במספר, ובינתיים בונים מערכת יחסים רעילה עם מישהו שלא מבין את ה־DNA של החברה שלהם.”
האם תהיה פעם שלישית?
“אין לי ספק שתהיה. אני פשוט לא יודע מתי, ואיך זה ייראה. אני לא ממהר. אולי זה יהיה בתחום שונה, אולי עם צוות אחר. אבל התשוקה ליצור – עדיין שם.”
בינתיים, בן-נון מייעץ, משקיע, ובעיקר משתדל לא לעשות רעש. הוא מאמין ביזמות נקייה, חכמה, לא מתלהמת – ובדיוק מהסוג שחסר היום בשוק רווי הבטחות ומצגות.
מה אפשר ללמוד ממנו?
• הצלחה היא לא יעד – היא רצף של ניסיונות חכמים וכואבים.
• הובלה יזמית זה לדעת מתי לא להתעקש – ולא מתי להילחם בכל מחיר.
• אקזיט הוא לא הסוף – אלא לפעמים רק התחנה הראשונה בהבנה שלך מה באמת חשוב.
מה דעתכם – האם הצלחה חוזרת מעידה על נוסחה או על אופי?
האם אפשר באמת ללמד יזמות, או שרק מי שנכשל יודע מה המשמעות האמיתית של הצלחה?
ותייגו יזם או יזמת שמתמודדים עם הדרך – כי לפעמים, מה שנראה כמו קיר, הוא פשוט עוד סיבוב לפני הפסגה.
כי מי שכבר טיפס פעמיים – כנראה ימצא גם את הדרך לפעם השלישית.
