שדה תעופה רמון (צילום: מן שנער אדריכלים / Hufton+Crow Photography)
שדה התעופה רמון עומד כמעט מיותם, בזמן שחברות תעופה נלחמות על כל חלון אווירי בנתב”ג. מי באמת מונע את הפתרון?
מערכת ישראל עסקים
בזמן שפקקי טיסות, ביטולים ועיכובים הפכו לשגרה מעיקה בנמל התעופה בן גוריון, עולה השאלה – למה מדינת ישראל מתעקשת שלא להפעיל את שדה רמון כאופציה חלופית רחבת היקף?
לפי משרד התחבורה, מדובר בשיקולים ביטחוניים שמונעים את השימוש האזרחי המורחב בשדה שבאילת. אך בדיקה מול גורמים במערכת הביטחון מגלה תמונה שונה: לא קיימת הנחיה ביטחונית רשמית האוסרת על פעילות סדירה ברמון, וגם בחיל האוויר לא מכירים במגבלות מהסוג הזה.
התוצאה: עשרות אלפי נוסעים, ישראלים ותיירים, תקועים בלוח טיסות לא אפקטיבי, בעוד תשתית מודרנית ובטוחה בדרום הארץ נותרת כמעט שוממת.
ההשלכות העסקיות חמורות במיוחד:
– פגיעה אנושה בענף התיירות בדרום ובמלונאים באילת
– האטה ביוזמות תעופת Low-Cost לאזור
– עומס כלכלי ולוגיסטי על חברות התעופה והספקים
– אובדן הכנסות לחנויות, ספקים ושירותים משלימים
עבור העסקים, מדובר בלא פחות מהחמצה אסטרטגית. שדה רמון יכול היה להפוך לעוגן תחבורתי מחזק לתעשייה, תיירות ועסקים בפריפריה, במיוחד בתקופת משבר לאומית.
אז למה זה לא קורה?
גורמים בענף מעריכים שההחלטה קשורה יותר לשמרנות בירוקרטית, חוסר תיאום בין רשויות, או שיקולים פוליטיים – מאשר לאיום ממשי. הסיכון הוא לא רק ביטחוני – הוא כלכלי, תדמיתי ומבני.
כמו תמיד, מי שנפגע ראשון הם העסקים הקטנים, נותני השירותים, חברות ההסעה, המלונות והמסעדות, שבנו על תנועת נוסעים רחבה – ולא מבינים למה המדינה משאירה את הדרום מאחור.
עסקים בדרום מבקשים פתרונות – לא תירוצים.
יזמים, מלונאים וספקים צריכים לקבל ודאות: האם שדה רמון יהיה חלק מהפתרון או יישאר פוטנציאל מבוזבז?
האם לדעתכם השיקולים לאי-הפעלת רמון באמת מוצדקים?
איך הפגיעה בנתב”ג השפיעה על העסק שלכם או על לקוחותיכם?
מה אתם מציעים לעשות כדי להפעיל את רמון בצורה יעילה ומאובטחת?
כתבו לנו, שתפו את הפוסט, או תייגו גורם מקצועי שיכול להוסיף תובנה או פתרון.
דווקא עכשיו – נדרשת חשיבה חדשה ומעשית.