סניף של שופרסל(צילום: אביהו שפירא)
מי באמת עומד מאחורי האריזה? כך בונה שופרסל אימפריה שקטה שמשנה את כללי המשחק בשוק הקמעונאות
מערכת ישראל עסקים
אם יצא לכם לאחרונה לבחור מוצרים ממותגים כמו XPO, בית יהודה, SURINIA או סלה – ייתכן ולא ידעתם שכולם בבעלות או בשליטה עקיפה של שופרסל. מדובר באסטרטגיה עסקית מדויקת, שמאפשרת לרשת הקמעונאית הגדולה בישראל למלא את המדפים במותגים שנראים כאילו הם שייכים ליצרנים שונים – אך בפועל נמצאים תחת שליטתה, תוך הסתרה כמעט מוחלטת מהצרכן.
מה שעומד מאחורי השיטה הזו הוא שימוש חכם במותגים פרטיים “מולטי-ברנד”: במקום לשים על המדף את לוגו שופרסל, הרשת יוצרת עשרות מותגים נפרדים שנראים כעצמאיים לחלוטין. המטרה: לעקוף את הספקים הגדולים, להפעיל עליהם לחץ מסחרי, ולהציע לצרכנים “אלטרנטיבות” תחרותיות – מבלי שהבינו שהבחירה היא בעצם בין מותג של תנובה למותג מוסווה של שופרסל.
למה זה מעניין בעלי עסקים?
זו דוגמה חיה לאסטרטגיית מיתוג חכמה שמייצרת יתרון תחרותי דרמטי. עסקים קטנים ובינוניים יכולים ללמוד מהמהלך הזה איך לא להיות שבויים תחת מותג אחד בלבד, אלא לפתח קווי מוצרים ממוקדים, פלטפורמות מגוונות ותפיסות צרכניות נפרדות – גם כשכולן שייכות לאותו גוף.
מה שעובד לשופרסל – יכול לעבוד גם עבורכם, בפרופורציות הנכונות. למשל, אם אתם בעלי מפעל, עסק בתחום המזון, טיפוח או הלבשה – השקיעו ביצירת מותגים ייחודיים לפלחי שוק שונים. כך תיהנו מגמישות שיווקית, תגובה מהירה לתנאי השוק, ויכולת לחדור לקהלים מגוונים מבלי להעמיס על המותג הראשי.
האסטרטגיה הזו אינה חפה מביקורת – יש מי שטוענים כי מדובר בהטעיה צרכנית. אך מנקודת מבט עסקית, היא מציגה שיעור חשוב בניהול עוצמה תאגידית, בהשפעה פסיכולוגית של מיתוג וביצירת יתרון שקט בשוק רווי מתחרים.
מה אפשר ללמוד מכך?
•מיתוג חכם יכול לשדר עוצמה גם בלי לחשוף את הזהות האמיתית מאחורי המוצר
•פיצול המותגים מאפשר התמודדות עם תחרות מבלי להיכנס לעימותים ישירים
•עסקים קטנים יכולים לאמץ גישה דומה דרך מיתוג סאב-מוצרים או קווים שונים ללקוחות שונים
•השוק הישראלי מגיב היטב למותגים שנראים “חדשים”, גם אם הם שייכים לגוף מוכר
מה דעתכם על השיטה של שופרסל?
האם גם אתם מתלבטים לעיתים מול המדף – בלי לדעת מי באמת עומד מאחורי המוצר?
האם העסק שלכם יכול ליהנות מאסטרטגיה של מיתוג מפוצל?
שתפו את הפוסט, תייגו בעל עסק שמתמודד עם תחרות מחברות גדולות – וכתבו לנו איך אתם יוצרים יתרון שיווקי חכם.