
צילום /ניר בן טובים, רמי גלבוע
מהרפתקאות במדבר ועד קו העימות – הטנדר הישראלי בין זיכרון תרבותי לשוק רכב משתנה
מערכת ישראל עסקים
קשה לדמיין את שוק הרכב הישראלי בלי טנדרים. במשך עשורים הם היו הרבה יותר מאמצעי תחבורה – הם היו חלק מהנוף. מקיבוצניקים ועד קבלני שיפוצים, מטיולים בנגב ועד משימות ביטחוניות – הטנדר היה הרכב של כל מי שצריך לשלב בין עבודה, דרך, זהות וכוח סיבולת.
אבל משהו קורה לשוק הזה. האירועים של 7 באוקטובר, בהם טנדרים הפכו בידי חמאס לאמצעי חדירה קטלני, שינו את המבט הישראלי על הרכב הזה. התמונה הציבורית שלו נסדקה, לפחות זמנית.
ועדיין, מדובר בשוק בינלאומי אדיר. בארה”ב, למשל, הטנדר (Pickup Truck) הוא המלך הבלתי מעורער של הכביש. פורד F-150, רמ, שברולט סילברדו ודומיהם נמכרים במיליונים מדי שנה – לא רק לחקלאים, אלא גם כאייקון גברי, כלי משפחתי ורכב פנאי.
בישראל לעומת זאת, המציאות שונה:
– מדיניות המיסוי מקשה על רכישת טנדר לשימוש פרטי
– המעבר להנעה חשמלית עדיין בחיתוליו בכל הקשור לדגמים מסחריים
– מגבלות סביבתיות, בטיחותיות וביטוחיות הופכות את התחזוקה ליקרה יותר
הטנדר החדש כבר לא חייב להיות רכב קשוח מלא גריז ובוץ – הוא יכול להיות חשמלי, חכם, אפילו עם ממשק קונסולה פנימי ומערכת ניווט מתקדמת. אבל בישראל, החיבור הרגשי – והרגולטורי – לרכב הזה מתקשה להסתנכרן עם העתיד.
האם נראה את שוק הטנדרים הישראלי נעלם? לא בהכרח. אבל הוא בוודאות עובר שינוי:
– ירידה בשימוש הפרטי
– מיקוד בענפים מסחריים וביטחוניים
– חדירה איטית אך קיימת של גרסאות חשמליות (כמו הריוויאן, הטסלה סייברטראק ודומיהם – לכשיגיעו)
מה לקחת הלאה
– לכל רכב יש הקשר תרבותי – והטנדר מייצג את הגבול בין עבודה, ביטחון ופולקלור
– שינוי טכנולוגי לא תמיד מתורגם לביקוש – כשאין תמריצים או תפיסה רגשית מתאימה
– רגולציה עלולה לחנוק שוק מסורתי – אם לא מלווה בחשיבה גמישה
מה אתם חושבים?
האם הטנדר עדיין רלוונטי לחיים ולעסקים בישראל של היום?
כיצד אפשר לשלב בין רגולציה לבין הצורך ברכב עבודה יעיל ונגיש?
ואולי זה הזמן לטנדר החשמלי הישראלי הראשון?
שתפו את מחשבותיכם, תייגו בעלי מקצוע, יבואנים ומכונאים – ובואו נבחן יחד לאן נוסע באמת שוק הרכב הכי מחוספס במדינה.
פורטל ישראל עסקים נוסע איתכם גם בדרך הקשה.
