
רכב אוטונומי של טסלה (צילום: Brandon Bell/Getty Images)
פסיקה תקדימית במיאמי מטילה אחריות חלקית על החברה – ומעלה שאלות קשות על בטיחות הרכב האוטונומי
מערכת ישראל עסקים
חבר מושבעים במיאמי קבע: טסלה תישא באחריות חלקית לתאונה קטלנית שאירעה לפני שש שנים – תאונה שבה נהרגה נוסעת ואדם נוסף נפצע קשה, בזמן שהרכב פעל במצב טייס אוטומטי (Autopilot). הפיצוי שנפסק – 329 מיליון דולר, סכום עתק שגם אם טסלה לא תשלם את כולו לבדה, מהווה נורת אזהרה חריפה ליצרני רכב אוטונומי בכל העולם.
הטענות המרכזיות של עורכי הדין מטעם התובעים היו חדות:
“טסלה הפכה את הכבישים שלנו למסלולי ניסוי עבור הטכנולוגיה הפגומה שלה, תוך הסתרת ליקויים קריטיים מהציבור”.
הפסיקה הזו עשויה לשנות את כללי המשחק:
• היא יוצרת תקדים משפטי שמחזק את האחריות של יצרן – גם כשהנהג הוא זה שאמור לפקח על הנהיגה
• היא עשויה להאיץ רגולציה מחמירה יותר על מערכות נהיגה אוטונומיות בארה”ב ובשווקים נוספים
• היא תעמיק את הדיון הציבורי בשאלת השקיפות, הבטיחות והפיתוח של טכנולוגיות נהיגה ללא מגע יד
לצד ההשלכות המשפטיות, יש כאן גם השפעה עסקית מהותית: אמון הצרכנים.
טסלה, שמובילה את מהפכת הרכב החשמלי והאוטונומי, נדרשת עכשיו לשכנע את הציבור, המשקיעים והרגולטורים – שהטכנולוגיה שלה בטוחה יותר משהוצג במקרה הזה.
עבור עסקים, יזמים וחברות טכנולוגיה – יש כאן לקח ברור:
חדשנות פורצת דרך מחייבת לא רק פיתוח מהיר וחדירה לשוק, אלא גם ניהול סיכונים, שקיפות, ותכנון התמודדות עם משברים – במיוחד כשמדובר בטכנולוגיות שמערבות חיי אדם.
האם לדעתכם הפסיקה הזו תגרום לחברות אחרות להאט את קצב ההטמעה של מערכות נהיגה אוטונומיות?
האם הציבור יאבד אמון בטכנולוגיה – או שזו תהיה רק מהמורה זמנית בדרך לאימוץ מלא?
ואולי מדובר בהזדמנות לחברות חדשות להציע פתרונות בטיחות מתקדמים יותר?
כתבו לנו בתגובות, שתפו את הפוסט עם מי שמתעניין בעתיד התחבורה,
ותייגו יזם או משקיע בתחום הרכב האוטונומי שחייב לשמוע על הפסיקה הזו.
