האחים גינדי, ושלמה אליהו בעל השליטה במגדל, ברקע קניון הזהב. (צילום: ויקיפדיה, עמית מגל, עמית שעל)
הקניון שגדל עם העיר ראשון לציון משנה בעלים – ויחד איתו משתנה מפת השליטה בשוק הקניונים בישראל
מערכת ישראל עסקים
לאחר 32 שנות בעלות, משפחת גינדי נפרדת מהאחיזה באחד מסמלי הנדל”ן הבולטים בישראל – קניון הזהב בראשון לציון. משפחת גינדי מוכרת את חלקה – 25% מהקניון – לידי אספן גרופ, בתמורה לכ־665 מיליון שקל, מה שמעמיד את שווי הקניון כולו על מעל 2.6 מיליארד שקל.
מדובר במהלך שמסמן לא רק את סיום דרכה של אחת המשפחות המזוהות ביותר עם עולם הקמעונאות והקניונים – אלא גם את עלייתם של שחקנים מוסדיים ומשקיעים פיננסיים לזירה שבעבר נשלטה בידי משפחות יזמיות.
קניון הזהב, מהקניונים הגדולים בישראל, שתרם באופן דרמטי לפיתוחה הכלכלי והאורבני של ראשון לציון, הפך במהלך השנים ממרכז קניות לפרויקט נדל”ני רב-שימושי, עם מתחמי בילוי, משרדים וחניונים בהיקף עצום.
המהלך של גינדי משקף מגמה רחבה יותר בשוק הנדל”ן:
• משפחות יזמיות ותיקות מפנות מקום לגופים פיננסיים עם יכולת מימון, תפעול ומחזור חוב מתקדמים
• עליית הערך המשמעותית של נכסים יציבים מעוררת עניין אצל קרנות וגופים ציבוריים
• מימוש נכסים ותיקים מהווה אסטרטגיית אקזיט למימון מהלכים אחרים – או להקטנת סיכונים
עבור אספן גרופ – זו קפיצת מדרגה דרמטית. מהלך שממקם אותה בלב תחרות ישירה עם גופים כמו עזריאלי, מליסרון וביג – ומרחיב את פורטפוליו הנדל”ן שלה לנדל”ן מסחרי בקנה מידה לאומי.
עבור השוק כולו – זה רגע של שינוי. לא רק של בעלות, אלא של גישה: הקניון של מחר כבר לא רק מוכר חנויות – אלא מייצר חוויות, נדל”ן היברידי ומרכז קהילה, תחת ניהול מתקדם, דיגיטלי וממונף.
מה אתם חושבים על המכירה – צעד חכם של מימוש בזמן שיא או סופה של תקופה?
האם קניונים כמו הזהב עדיין רלוונטיים בעידן הקניות הדיגיטליות?
האם לדעתכם המגמה של כניסת גופים מוסדיים לנדל”ן תעלה את רמת הניהול – או תחליש את הגמישות היזמית?
מוזמנים לשתף, לתייג אנשי נדל”ן, מנהלים בקניונים או יזמים מסחריים – ולפתוח דיון על הדרך בה הנדל”ן הישראלי משנה פנים, בעלים ואסטרטגיה.