
תעשייה אווירית (צילום: אבי מועלם)
אחת החברות הביטחוניות הגדולות בישראל נמצאת כעת באחד מרגעי המבחן הקריטיים ביותר שלה. רשות ניירות ערך דחתה את בקשת התעשייה האווירית (תע”א) לדחות את הגשת הדו”חות הכספיים, והדד-ליין מתקרב במהירות. מאחורי הקלעים – מחלוקת פוליטית שמסכנת לא רק את התדמית של החברה, אלא גם את היכולת שלה לעמוד בהתחייבויות פיננסיות קריטיות.
מערכת ישראל עסקים
העיכוב בפרסום הדו”חות אינו נובע משיקולים חשבונאיים בלבד. מדובר במחלוקת בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ לשרי הממשלה, ובמרכזם השרים כץ ואמסלם, סביב מינוי יו”ר לחברה. חוסר הוודאות הזה השאיר את תע”א ללא מנהיגות יציבה ברמת הדירקטוריון, ובכך הקשה על קבלת החלטות ניהוליות ופיננסיות בזמן.
לפי ההנחיות, אם החברה לא תעמוד בלוחות הזמנים, היא עלולה להיקלע לדרישה לפירעון מיידי של האג”ח שהנפיקה – צעד שיכול לערער את האיתנות הפיננסית שלה. מעבר לכך, מדובר במכה תדמיתית חריפה במיוחד, שכן תע”א נמצאת בדיוק בתקופה שבה היא פועלת לקראת הנפקה. כל עיכוב, חוסר שקיפות או משבר ניהולי עלולים להרחיק משקיעים ולהפחית את ערכה בשוק.
המשבר הנוכחי מציב סימן שאלה גדול לגבי הממשל התאגידי בחברות ממשלתיות בישראל. כאשר שיקולים פוליטיים משתלבים בניהול חברות בעלות חשיבות אסטרטגית, ההשלכות חורגות הרבה מעבר לדו”חות כספיים. הן נוגעות לאמון המשקיעים, לאמון הציבור וליכולת של החברות הללו להתחרות בזירה הגלובלית.
לשוק ההון הישראלי דרושות חברות ממשלתיות חזקות, יציבות ושקופות – במיוחד כאשר הן מבקשות להגיע לשלב רגיש של הנפקה. הסיפור של תע”א הוא תזכורת לכך שניהול אחראי, מינויי מפתח בזמן ועמידה בסטנדרטים רגולטוריים אינם רק בירוקרטיה – אלא תנאי קיומי.
האם לדעתכם חברות ממשלתיות בישראל מסוגלות להתרחק מהשפעות פוליטיות ולתפקד ברמה העסקית הנדרשת?
האם המקרה של תע”א ישפיע על האמון של משקיעים זרים בשוק הישראלי?
ואיך נכון לנהל חברות ענק בתקופה של חוסר יציבות פוליטית?
שתפו אותנו ופתחו דיון.
