גדעון תדמור יו"ר נאוויטס פטרוליום לצד אסדת קידוח בקסקין מפרץ מקסיקו (צילומים: Shutterstock, יאיר ולר)
הנפקת ענק שזכתה לביקושים חריגים, מהלך שמאותת על אמון השוק ועל רעב ההשקעות באנרגיה גלובלית – ואיך זה נוגע לכל בעל עסק בישראל
מערכת ישראל עסקים
חברת האנרגיה נאוויטס גייסה 887 מיליון שקל בשלב המוסדי של הנפקת המניות לפרויקט סי ליון בפוקלנד. הביקושים חצו את רף ה־4.5 מיליארד שקל – פי כמה מהסכום המבוקש – והחברה מתכננת לגייס עוד 351 מיליון שקל בשלב הציבורי, בדרך להשלמת גיוס של 1.2 מיליארד שקל. המוסדיים רכשו במחיר של 97.5 שקל למניה וקיבלו אופציות למימוש עתידי במחיר של 120 שקל.
מעבר להיקף המרשים, המהלך מספק תמונת מראה של השוק הישראלי בשנת 2025. מצד אחד, משקיעים מוסדיים צמאים להזדמנויות חדשות, בעיקר באנרגיה – תחום שנתפס כחיוני גם בעתיד הרחוק. מצד שני, חברות ציבוריות מבינות שהן חייבות להציע למשקיעים ערך מיידי לצד פוטנציאל ארוך טווח, ולעטוף את ההצעה במבנה פיננסי מתוחכם כמו אופציות שמייצרות אטרקטיביות נוספת.
עבור בעלי עסקים מכל תחום, זהו שיעור חי: השוק אוהב חזון, אך הוא דורש גם בטחונות ותוכנית ברורה. הצלחת הנפקה בקנה מידה כזה ממחישה כמה חשוב לשלב בין סיפור עסקי גדול, אמון של קהילה מקצועית רחבה ומבנה הצעה שנותן מקום גם לרווחיות עתידית וגם לנזילות מיידית.
הסיפור של נאוויטס הוא גם תזכורת לכך שאמון לא נבנה ביום. מדובר בחברה שפעלה לאורך זמן בבניית תשתיות פיננסיות, חיזוק הקשרים עם משקיעים ושמירה על שקיפות.
זהו מודל שיכול להוות השראה גם ליזמים קטנים: לבנות מערכת יחסים עם לקוחות, ספקים או משקיעים לאורך זמן, כדי שברגע האמת, כאשר נדרשת תמיכה גדולה, היא תגיע בהיקף שמעבר לציפיות.
המסר העיקרי שניתן לקחת מהגיוס בפוקלנד הוא שישראל היא שוק עם עוצמה, נכונות לקחת סיכונים ואמון ביזמים שמוכיחים רצינות. עבור בעלי עסקים מקומיים, זוהי קריאה לפעולה – לחשוב בגדול, להציג תוכניות סדורות וליצור לעצמם את המוניטין שיגרום לשוק להצביע באמון, לא רק במילים אלא בכסף.
האם הצלחת הגיוס של נאוויטס מוכיחה שמשקיעים בישראל מתעדפים פרויקטים בעלי חזון בינלאומי על פני יוזמות מקומיות?
כיצד בעלי עסקים קטנים ובינוניים יכולים לאמץ אסטרטגיות של מימון יצירתי גם בלי הנפקות ענק?
האם אמון השוק הוא משאב שאפשר לייצר באופן שיטתי, או שהוא תוצר של זמן וניסיון בלבד?
שתפו את מחשבותיכם, ספרו מניסיונכם או תייגו קולגה שצריך השראה ללקיחת הצעד הבא שלו בעולם העסקי.