
נשיאת הנציבות של האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין. צילום: איי.אף.פי
המלצה על סנקציות חסרות תקדים ומכסים חדשים עשויה לשנות את חוקי המשחק ליצואנים, ליזמים ולמנהלים בישראל
מערכת ישראל עסקים
האיחוד האירופי שוקל מהלך דרמטי: הטלת מכסים על סחורות ישראליות לצד סנקציות אישיות נגד שרים. ההצעה, שהוגשה על ידי נשיאת הנציבות אורזולה פון דר ליין, כוללת השעייה של חלקים מרכזיים מהסכם הסחר החופשי – מהלך שלא נראה כמותו בעבר. המשמעות הכלכלית עבור ישראל היא לא רק פוליטית אלא פרקטית מאוד: כשליש מהיצוא הישראלי לאירופה, בהיקף של כ־5 מיליארד יורו, עלול להיפגע באופן ישיר.
עבור עסקים ישראליים, ובעיקר בענפי החקלאות, התעשייה המסורתית והטכנולוגיה המתפתחת, מדובר בנקודת מבחן משמעותית. אירופה היא שוק יעד מרכזי, ולאבד נתח כזה יכול לדרוש מציאת חלופות מהירות – החל בהעמקת קשרים עם שווקים באסיה ובאמריקה הלטינית, ועד לחדשנות במודלים העסקיים שיפחיתו תלות בסחר האירופי.
במובן העסקי, האיום הזה הוא גם הזדמנות. חברות שיודעות לגוון שווקים, להשקיע במיתוג בינלאומי ולהתאים מוצרים לסטנדרטים רגולטוריים מחמירים, יכולות להפוך את המשבר הזה למנוף לצמיחה. בדיוק כפי שחברות ישראליות אחרות בעבר מצאו בחרמות הזדמנות להתרחבות גלובלית, כך גם כעת יש מקום לחשיבה מחודשת על אסטרטגיה עסקית.
בעלי עסקים קטנים ובינוניים, שלרוב חשופים יותר לתנודות בסחר, יכולים להפיק ערך אמיתי מהיערכות מוקדמת. זהו הזמן לבחון מודלים של שיתופי פעולה בינלאומיים, להיעזר בתמיכה ממשלתית ליצואנים, ולבנות רשתות קשרים שיפתחו דלתות חדשות.
הדיון באיחוד האירופי רחוק מלהיות סגור. ההחלטה דורשת רוב מיוחד של 15 מדינות המייצגות 65% מאזרחי האיחוד, וכרגע הסימנים מעידים שהרוב הזה אינו מובטח. איטליה ניצבת במוקד, ועמדתה עשויה להכריע. ועדיין, עצם העלאת הצעדים הללו מציבה בפני עסקים ישראליים קריאת השכמה חדה: לא להסתמך על ודאות קיימת, אלא לפתח גמישות עסקית שתאפשר עמידות גם בתנאים של סחר משתנה.
המהלך המתגבש מזכיר לכולנו שאין עסק שפועל בוואקום. פוליטיקה, רגולציה וכלכלה גלובלית שזורים זה בזה. השאלה היא לא רק מה יחליטו באירופה, אלא איך אנחנו בישראל נערכים היום כדי להיות חזקים מחר.
העתיד העסקי של ישראל תלוי לא רק בממשלות ובמדיניות, אלא גם ביזמים ובמנהלים שידעו להפוך משברים להזדמנויות. מי שיפעל עכשיו, עשוי להוביל את השוק בשנים הקרובות.
מה דעתכם –
איך יכולים עסקים קטנים ובינוניים להיערך לתרחיש של מכסים על יצוא לאירופה?
האם הגיע הזמן להגדיל את ההשקעה בחיפוש שווקים חלופיים או שעדיף להתמקד בהידוק קשרים קיימים?
איזה צעדים פרקטיים הייתם ממליצים לחברה ישראלית שעיקר מכירותיה באירופה?
שתפו את הפוסט או תייגו קולגה שהסוגיה הזו רלוונטית לו – אולי זו בדיוק ההזדמנות שלו לחשוב מחדש על אסטרטגיית הצמיחה הבינלאומית.
