
וורן באפט בביקור במשרדי חברת BYD בסין / צילום: ap, Kin Cheung
לאחר כמעט שני עשורים, המשקיע האגדי סגר את אחת ההשקעות המוצלחות בקריירה – עם רווח של 3,900% – ומעדיף לחזור לחברות אמריקניות יציבות.
מערכת ישראל עסקים
וורן באפט, האיש שזכה לכינוי “האורקל מאומהה”, השלים בימים האחרונים את מכירת כל מניותיו ביצרנית הרכבים החשמליים הסינית BYD. המכירה מגיעה לאחר תהליך הדרגתי שנמשך כשנתיים, ובסיומו רשמה ברקשייר האת’וויי רווח פנומנלי של כ־3,900% על ההשקעה.
BYD, שנחשבה לאחד הקלפים החזקים של באפט בתחום הרכב החשמלי, נהנתה בשנים האחרונות מצמיחה מרשימה והפכה למתחרה ישירה בטסלה בשוק הסיני. ההשקעה של באפט, שנעשתה עוד ב־2008, נתפסה אז כהימור לא שגרתי על תחום מתהווה – והוכיחה את עצמה בענק.
עם זאת, ההחלטה להיפרד מהחברה אינה נובעת משיקולים עסקיים בלבד. באפט בוחר להתרחק מסיכונים גיאופוליטיים הכרוכים בשוק הסיני, על רקע מתיחות גוברת בין בייג’ינג לוושינגטון. תחת זאת, הוא חוזר לאסטרטגיה השמרנית שהפכה אותו לאגדה – השקעה בחברות אמריקניות גדולות, יציבות ורווחיות.
עבור שוק ההשקעות הגלובלי, המהלך הוא איתות ברור: גם בתחומים נוצצים כמו רכבים חשמליים, המבחן האמיתי הוא לא רק בצמיחה אלא גם ביציבות ובסביבה הרגולטורית והפוליטית. באפט מעדיף לצמצם סיכונים ולחזק את אחיזתו בעסקים שעמדו במבחן הזמן.
השאלה הגדולה שנותרה היא מי ימלא את הוואקום – האם משקיעים אחרים יזהו את BYD כהזדמנות, או שהחברה תתקשה לשמור על מעמדה ללא “חותמת האמון” של המשקיע האגדי?
האם אתם חושבים שבאפט עשה נכון כשהתרחק מהשוק הסיני, או שמדובר בהחמצה של המשך צמיחה אדירה בתחום הרכב החשמלי?
ואיך אתם הייתם מאזנים בין סיכון גיאופוליטי להזדמנות עסקית?
נשמח לשמוע את דעתכם ולקרוא אתכם בדיון על האסטרטגיה של אחד המשקיעים הגדולים בכל הזמנים.
