ביל אקמן בפתיחת המסחר (צילום: אלעד גוטמן)
המיליארדר היהודי־אמריקאי גרף תשואה של 280% על מניות הבורסה המקומית, ומצהיר: “אני לא מוכר. ישראל היא הצלחה – אבל יש לה בעיית יחסי ציבור קשה”.
מערכת ישראל עסקים
מעטים המשקיעים הגלובליים שיכולים לזקוף לזכותם השקעה כה מוצלחת בזמן כה קצר. ביל אקמן, מהשמות החזקים ביותר בוול סטריט, רשם תשואה מרשימה של 280% תוך פחות משנתיים על החזקותיו בבורסה לניירות ערך בתל אביב. בטקס פתיחת המסחר השבוע הכריז כי מבחינתו מדובר ב”ההשקעה הטובה ביותר שעשיתי”.
אך אקמן לא הסתפק במספרים. בדבריו הוא שיבח את ישראל על עוצמתה הצבאית, הישגיה הטכנולוגיים והעמידה הדמוקרטית שלה. יחד עם זאת, הוא הצביע על נקודת תורפה מרכזית: יחסי הציבור של ישראל בעולם. בעיניו, מדובר באתגר אסטרטגי לא פחות חשוב מצמיחה כלכלית או חדשנות טכנולוגית.
המסר של אקמן מחדד את הפער בין מה שקורה בשטח – תעשייה דינמית, יכולות ביטחוניות מוכחות, קטרי היי־טק שממשיכים לפעול – לבין התדמית שמוקרנת החוצה.
עבור שוק ההון, זהו סימן חשוב: אם אחד המשקיעים הבולטים ביותר בחר לא רק להשקיע אלא גם להצהיר שלא ימכור את מניותיו, זו הבעת אמון יוצאת דופן בכלכלה הישראלית.
במציאות שבה תדמית בינלאומית משפיעה לא פחות מהביצועים בשוק, דבריו של אקמן צריכים להדהד במסדרונות הכלכלה והמדיניות הישראלית. השקעות זרות, סחר בינלאומי ושיתופי פעולה עם ענקיות טכנולוגיה – כולם תלויים גם בנרטיב שמדינה מספרת על עצמה.
האם ישראל תדע לנצל את האמון שמביעים בה משקיעים ברמה העולמית, ולתרגם אותו לשיפור תדמיתה בזירה הבינלאומית?
האם ניתן להקים מנגנון מתואם של ממשלה, מגזר עסקי ויזמים כדי לחזק את המותג “ישראל” בעולם?
ואולי דווקא השוק החופשי, בעזרת סיפורי הצלחה כמו של אקמן, הוא שיכתיב את השינוי?
נשמח לשמוע את מחשבותיכם, להזמין אתכם לשתף את הפוסט, ולתייג קולגות או שותפים עסקיים שהאמון שלהם בישראל חשוב לא פחות – כי יחסי ציבור טובים מתחילים בשיחה הנכונה.