Image by Lee Rosario from Pixabay
האוצר מבקש להסיר את מס הקנייה על עמדות טעינה ביתיות – ומה זה אומר לעתיד התחבורה, האנרגיה והעסקים הקטנים
מערכת ישראל עסקים
מהלך משמעותי שפורסם לאחרונה על ידי משרד האוצר עשוי לשנות את פני התחבורה בישראל: ביטול מס הקנייה על עמדות טעינה ביתיות לרכב חשמלי, בדומה לפטור שכבר קיים על עמדות טעינה מהירות. אם יאושר, המהלך יישאר בתוקף עד סוף 2027 וצפוי לעלות לקופת המדינה כ־20 מיליון שקלים – אך התועלת הכלכלית והסביבתית שהוא עשוי להניב בטווח הארוך גדולה פי כמה.
מאחורי ההחלטה עומדת מגמה ברורה: האצת המעבר של משקי בית ועסקים לכלים חשמליים, כחלק מהמאמץ להפחית את התלות בדלקים מזהמים, לצמצם פליטות מזהמות, ולהשיג יעדים של קיימות ותחרות אנרגטית. בעוד שעד היום הותקנו בישראל בעיקר עמדות טעינה ציבוריות או מהירות, העלות הגבוהה של עמדת טעינה ביתית היוותה חסם עבור רבים. ביטול המס מסיר את החסם הזה, ומנגיש את המעבר לרכב חשמלי גם למשקי בית במעמד הביניים.
עבור בעלי עסקים – בפרט בתחומי שירות, שליחויות, תחבורה קלה, לוגיסטיקה ועבודה מבוזרת – מדובר בהזדמנות כלכלית פרקטית ומיידית. ככל שעובדים, לקוחות ובעלי החברה עצמם יאמצו רכב חשמלי, התקנת עמדות טעינה פרטיות או חצי-ציבוריות בעסק תהפוך לצעד נדרש. הפחתת המחיר בעשרות אחוזים תוכל לאפשר לעסקים להקים מערך טעינה פנימי, ולהשתלב בטרנספורמציה הירוקה בצורה חכמה ומתקדמת.
יתרה מזו, מהלך כזה מזמן גם הזדמנויות יזמיות חדשות: יבואנים, מתקינים, מהנדסים, חברות אנרגיה וסטארטאפים בתחום האנרגיה המתחדשת יוכלו להציע פתרונות ביתיים חכמים, שירותי ניהול אנרגיה, ניטור, חיוב לפי שימוש, ואף שילוב עם פאנלים סולאריים. כלומר, לא מדובר רק בפטור זמני ממס – אלא במנוע פיתוח לשוק שלם, שמתפתח במהירות בעולם וכעת מקבל חיזוק גם בישראל.
באופן רחב יותר, הסרת מסים מאביזרים משלימים לתחבורה החשמלית מאותתת על שינוי כיוון במדיניות הציבורית. לא מדובר רק במענקים או סובסידיות זמניות – אלא בהפניית כלים פיסקליים לקידום שינוי מבני. זהו מסר ברור לציבור: הממשלה רואה במעבר לחשמל יעד אסטרטגי, והיא מוכנה להשקיע בכך גם במחיר הכנסות בטווח הקצר.
ככל שיותר בתים ועסקים יתקינו עמדות טעינה פרטיות, כך יגדל הביקוש לחשמל – וגם הלחץ על תשתיות ההולכה, התחזוקה והתכנון העירוני. מכאן עולה האחריות של הרשויות המקומיות, חברות החשמל, וגופי התכנון הארציים לדאוג שהמעבר ייעשה תוך ויסות, חיזוק רשת החשמל, והקצאת משאבים מתאימים גם לפריפריה.
לבעלי עסקים שמבקשים להקדים את הגל – זה הזמן לבחון את היתכנות ההתקנה של עמדות טעינה לעובדים, לקוחות או רכבי שירות. זה הזמן לפתח מוצרים ושירותים משלימים, להציע פתרונות חכמים לניטור אנרגיה, ולהיערך לעולם שבו הטעינה הביתית היא הנורמה – לא היוצא מן הכלל.
מי שיתחיל לפעול כבר עכשיו, יוכל ליהנות מיתרון תחרותי ברור – גם בעלות, גם בתדמית, וגם ביכולת למשוך עובדים ולקוחות שמצפים לעסקים שמתנהלים באופן ירוק, חכם ומתקדם.
מה הייתם צריכים לדעת לפני שאתם מתקינים עמדת טעינה בעסק או בבית?
האם לדעתכם המדינה צריכה לעודד גם את התקנת הפאנלים הסולאריים שיטעינו את הרכב – ולא רק את העמדה עצמה?
איך אפשר להפוך את המעבר לרכב חשמלי לנגיש יותר לעסקים בפריפריה?
שתפו את הפוסט עם יזם או בעל עסק שחושב על חשמל, אבל עדיין לא עשה את הצעד הראשון.