(צילום :AFP)
האם יוזמה טריליון דולרית שיצאה מסין יכולה להשפיע על מפעל קטן בצפון הארץ, חנות אונליין בתל אביב או חברת שילוח באשדוד? היוזמה שנקראת Belt and Road אולי נשמעת כמו מהלך גיאופוליטי רחוק, אבל בפועל היא מייצרת מציאות עסקית חדשה, שמי שלא יתעדכן לגביה – עלול להישאר מאחור.
מערכת ישראל עסקים
Belt and Road Initiative, או בקיצור BRI, היא יוזמת העל של סין לחבר בין מדינות, יבשות וכלכלות דרך מסילות, נמלים, כבישים דיגיטליים ותשתיות פיננסיות. מאז שהושקה ב־2013, התרחבה התוכנית לעשרות מדינות באסיה, אפריקה, אירופה, דרום אמריקה – וכיום גם ישראל מושפעת מהמהלכים האסטרטגיים שלה, בין אם ישירות ובין אם דרך השותפות שלה עם מדינות אחרות המעורבות ביוזמה.
ההשפעה ניכרת בתחומים רבים. תובלה בינלאומית נהפכת למהירה וזולה יותר דרך מסלולים חדשים. מרכזי סחר גלובליים משנים את המיקומים הגיאוגרפיים החשובים. השקעות סיניות זורמות לתוך תחומים כמו לוגיסטיקה, אנרגיה, טכנולוגיה ונדל״ן, והגישה לשווקים חדשים משתנה תוך כדי תנועה.
עבור עסקים ישראליים, מדובר בשינוי תפיסתי לא פחות ממבני. פתאום עיר נמל קטנה בגיאורגיה הופכת לשער מרכזי לאירופה. פתאום חברה יצרנית בסין מציעה שילוח זול ומהיר יותר דרך קזחסטן מאשר מסלול ימי קלאסי. פתאום חיבור ישיר לרכבת מטורקיה לאסיה הופך רלוונטי לשינוע ציוד רפואי או קונטיינרים עם מוצרים לבית.
יותר מזה, Belt and Road מביאה איתה שפה חדשה של שיתופי פעולה, השקעות ציבוריות־פרטיות, והסכמים חוצי יבשות. עסק שמבין איך להשתלב בתמונה הזו יכול להרוויח לא רק גישה לשווקים חדשים אלא גם מימון בינלאומי, שותפויות אסטרטגיות ויתרון תחרותי שלא מבוסס רק על מחיר – אלא על חיבור לתשתיות של העתיד.
גם בעולמות של טכנולוגיה, פינטק, אגריטק, ואפילו תיירות – ה־BRI מייצרת מסלולים חדשים לחשיפה, גיוס שותפים, הנחות מס, או תמיכה ממשלתית במדינות שחתומות על הסכמים עם סין.
ועדיין, לצד ההזדמנויות הגדולות, יש גם אתגרים שיש להבין היטב. הרגולציה משתנה, הזהות התרבותית של השותפים העסקיים מורכבת, ולפעמים גם ההתנהלות העסקית שונה ממה שהורגלנו אליו. כאן בדיוק נכנס היתרון של מי שמוכן ללמוד, לחקור, ולבנות את הקשרים הנכונים מבעוד מועד.
מי שיראה ב־Belt and Road רק מהלך של מעצמות – יחמיץ את ההזדמנות המקומית. מי שיבין את הכיוון – יוכל להתאים את המודל העסקי, לפתח מוצרים או שירותים מותאמים, ולהציב את עצמו בעמדה של יתרון יחסי בעשור הקרוב.
בשנת 2025 אין מקום לעסקים שחושבים רק מקומי
העולם מתכווץ, התשתיות נמתחות, והשוק הישראלי לא יכול להרשות לעצמו להישאר מנותק
מי שמחובר למסלולים החדשים – מחובר להזדמנויות שלא היו קיימות קודם
האם העסק שלכם כבר נחשף או מתכנן להיחשף למסלולי סחר חדשים דרך היוזמה הסינית
האם אתם פועלים מול שותפים שמעורבים בתשתיות שנבנו במסגרת Belt and Road
איזו אסטרטגיה הייתם בונים לו הייתם יודעים בוודאות שהמסלול החדש יעבור לידכם
מוזמנים לשתף בתובנות, לתייג קולגות שמתעניינים בשווקים בינלאומיים, ולחשוב יחד על הדרכים שבהן גם עסקים ישראליים קטנים ובינוניים יכולים להפוך לחלק מהתמונה הגדולה – ולא רק לצופים מהצד.