ג'ף בזוס ואשתו בחתונתם בוונציה, היוםMarco BERTORELLO / AFP
כשיאכטת פאר, מטוסים פרטיים ונגני אופרה פוגשים זעם אזרחי ואקטיביזם ירוק – האירוע של השנה חושף יותר מאשר טבעות נוצצות
מערכת ישראל עסקים
בסוף השבוע הקרוב תיערך בונציה חתונתם של ג’ף בזוס, מייסד אמזון ואחד האנשים העשירים בעולם, וארוסתו לורן סאנצ’ז – עיתונאית, טייסת, ומפיקת טלוויזיה. מה שאמור היה להיות אירוע פרטי נוצץ הפך לסמל בינלאומי של הפערים, המחאות, והדילמות של תקופתנו.
95 מטוסים פרטיים צפויים לנחות באיטליה. יאכטה בשווי חצי מיליארד דולר עוגנת ליד הכיכר המרכזית. הופעות פרטיות של מתיאו בוצ’לי, נוכחות של שועי עולם כמו ביל גייטס, בר רפאלי ובני משפחת קרדשיאן – והכול אל מול גל גואה של מחאות. פעילי סביבה, ארגוני זכויות עובדים ותושבי ונציה המקומיים יוצאים נגד האירוע: “בזוס הגיע לבנות את טירתו בעיר שלא יכולה להכיל את הכובד הזה”.
בזמן שהחתונה ממחישה את פסגת העושר והאפשרויות של האלפיון העליון, היא גם מציפה את הסוגיה האקוטית ביותר לעסקים של העשור: אחריות חברתית מול ראוותנות, ניתוק מהשטח מול קיימות, דימוי ציבורי מול מוניטין עסקי. זו לא רק שאלה של תדמית – זו שאלה של לגיטימציה.
מה זה אומר לעסקים – גם בישראל?
בעלי עסקים בכל סדר גודל צריכים לשים לב לגל התודעתי. צרכנים היום בוחנים לא רק את המוצר – אלא גם את הערכים שמאחוריו. האם העסק תומך בסביבה? באנשים? בקהילה? בעולם שבו כל פוסט יכול להפוך למחאה, גם מותגים מקומיים צריכים להבין שהעולם מסתכל – והציבור מצפה למשהו מעבר.
יזמים חכמים כבר פועלים אחרת: בוחרים ספקים ירוקים, מקדמים סביבת עבודה הוגנת, חושבים על המעגלים הרחבים של ההשפעה שלהם. כי בסוף, ההון האמיתי של העסק הוא האמון שהוא מקבל מהסביבה שלו.
מה אפשר ללמוד מהמקרה של בזוס?
• עושר קיצוני ללא חיבור לקרקע מעורר אנטגוניזם – לא הערכה
• עסקים צריכים לקחת אחריות תדמיתית וסביבתית, גם כשזה “לא הכרחי”
• השקעה בתדמית חיובית היום, מונעת סערות מיותרות מחר
• ככל שהמותג חזק יותר – כך גם הרגישות הציבורית כלפיו עולה
מה דעתכם על החתונה של בזוס? ראוותנות לגיטימית או חוסר מודעות?
האם גם בעסק שלכם יש מקום לחשיבה על אחריות תאגידית או סביבתית?
איזה מהלך ראיתם לאחרונה שגרם לכם להאמין יותר בעסק או מותג?
שתפו את דעתכם, תייגו קולגה שמדבר על ערכים – וכתבו לנו מה לדעתכם העסקים של 2025 באמת צריכים לשדר.
1 Comment
ראוותנות מיותרת לחלוטין
מאוד מאוד בעד קידום ערכים סביבתיים בעסק
ג'ף מגלה חוסר רגישות משווע ומעורר בכך אנוגוניזם גדול.
בעסקי האופנה בת קיימא, פעילות כמו שנוקטת סטלה מקרתני, מעלים את קרנה וגורמים לאהדה רבה ולאהבה לעסק ולמוצר
לאט לאט עוברת כסטייליסטית לחנויות יד 2