בית המדרש גור | צילום: דוד כהן, פלאש 90
דירת 5 חדרים ב־2.1 מיליון שקל בלב תל אביב – זה לא חלום, זו יוזמה חרדית שמטלטלת את כללי המשחק. רשות מקרקעי ישראל כבר חוקרת, אבל הציבור מצביע ברגליים.
מערכת ישראל עסקים
מודעה שקטה יחסית שהופצה בקריה החרדית בתל אביב יצרה גלים חזקים בשוק הנדל”ן: חסידות גור השיקה קבוצת רכישה שמציעה מחירי דיור נמוכים בכ־60% ממחירי השוק – בפרויקט חדש שיכלול 31 דירות.
לפי הפרטים שפורסמו, דירת 5 חדרים תעלה כ־2.1 מיליון שקל בלבד – פחות ממחצית מהמחיר המקובל כיום באותו אזור בתל אביב, שם דירות דומות נמכרות בין 4.5 ל־5 מיליון שקל.
התגובה לא איחרה לבוא: רשות מקרקעי ישראל פתחה בבדיקה בחשד לאפליה בשיווק, שכן לפי תנאי החכירה – אסור לייעד דירות באופן מפלה או מגזרי מובהק.
מעבר לפן החוקי, הפרויקט מציף סוגיות מהותיות:
– האם קבוצות סגורות, אידיאולוגיות או קהילתיות, יכולות לנהל פרויקטים על קרקע מדינה בלי מכרז שוויוני?
– מה יקרה אם יוכח שהשיווק הופנה אך ורק לבני הקהילה – והאם זו אפליה או התארגנות לגיטימית?
– מה צפויה להיות תגובת השוק, ובעיקר של קהלים מחוץ למגזר החרדי, כשתתגלה דרך לרכוש דירות במחירי רצפה?
מהצד השני, יש מי שמברך על היוזמה. בעידן של מחירים מאמירים וייאוש בקרב זוגות צעירים, קבוצות רכישה מהסוג הזה – במיוחד כאשר יש להן משמעת קהילתית, משמעת תקציבית ומנגנון אמון פנימי – מצליחות להוריד עלויות, לייעל את התהליך ולספק פתרון דיור איכותי במחיר שווה נפש.
אבל השאלה האמיתית רחבה הרבה יותר:
האם אנחנו בדרך לעידן של “נדל”ן מגזרי” – שבו כל מגזר בונה לעצמו, לעצמו בלבד, בתנאים מועדפים?
ואם כן – האם המדינה תעודד את זה בשם פתרונות דיור? או תבלום את זה בשם עקרונות השוויון?
בעלי עסקים בתחום הנדל”ן, יזמים, קבוצות רכישה ומנהלי קרקעות – שימו לב. מה שמתחיל כיוזמה חרדית פנימית – עלול להפוך למודל שישנה את כל תפיסת השיווק, ההתארגנות, וההתנהלות בפרויקטים על קרקעות מדינה.
האם לדעתכם מדובר ביוזמה לגיטימית או באפליה פסולה?
האם קבוצות רכישה צריכות להיות פתוחות לכולם – או יכולות להתנהל קהילתית?
ומה תעשו אם מחר תמצאו דירה בשני שליש מחיר – אבל בקבוצה שלא מקבלת אתכם?
מוזמנים לשתף את דעתכם, לתייג אנשי מקצוע או חברים מהתחום – ולפתוח את הדיון על המתח בין שוק חופשי, צרכים קהילתיים ועקרונות מדינת חוק.
הנדל”ן מתייקר – והסיפור האמיתי נמצא בין השורות.