מטה בלאקרוק בניו יורק. מנהלת הנכסים הגדולה בעולם, עם 12 טריליון דולר (צילום: שאטרסטוק)
הברק של הענקית האמריקאית לא הספיק: כך איבדה הפניקס רבע מהנכסים שגויסו לפוליסה המבטיחה
מערכת ישראל עסקים
כשהפניקס השיקה בתחילת 2022 את פוליסת החיסכון היוקרתית שלה, שנוהלה על ידי ענקית ההשקעות העולמית BlackRock, הציפיות היו גבוהות. שילוב של מותג בינלאומי, ניהול השקעות מתקדם והבטחה לחשיפה עולמית חכמה אמור היה למשוך את המשקיע הישראלי קדימה. ואכן, זה עבד – עד שזה הפסיק לעבוד.
שבעה חודשים בלבד לאחר השיא – שבו נוהלו בפוליסה כ־3.5 מיליארד שקל – נרשמה ירידה חדה של כ־900 מיליון שקל, כ־25% מהנכסים.
ההסברים? שלושה גורמים מרכזיים שיחד הביאו את הלקוחות לחשב מסלול מחדש:
• נהירה מחודשת לבורסת תל אביב – המשקיע הישראלי, שלמד לזהות הזדמנויות בטווח קצר, חזר לשוק המקומי שנראה לפתע אטרקטיבי יותר, זול יותר ובעיקר נגיש יותר.
• תשואות מאכזבות – ההשקעות של בלאקרוק אמנם נהנו מניהול מתקדם, אך נתקלו באקלים שוק תנודתי ותשואות פושרות. בעידן של נגישות למידע, המשקיעים לא סלחו.
• דמי ניהול גבוהים – כשהתשואה לא מרשימה והבורסה המקומית פורחת, קשה להצדיק דמי ניהול “אמריקאיים” גם אם מדובר במותג נחשב.
השיעור כאן עמוק הרבה יותר מהסיפור של הפניקס או בלאקרוק. זהו תמרור אזהרה לכל גוף מוסדי שמבקש להלביש מוצר בינלאומי על קהל ישראלי מבלי להבין לעומק את הדינמיקה הפסיכולוגית, התרבותית והכלכלית של המשקיע המקומי.
לקוחות היום כבר לא מתפתים משמות נוצצים. הם בודקים, משווים, לוחצים על אפליקציה – ועוברים הלאה. השקעה בישראל 2025 דורשת תמהיל מדויק של ערך, גמישות, שקיפות וניהול מבוסס ביצועים – לא רק מיתוג.
ומה לגבי העתיד?
דווקא הגופים שיבינו איך לשלב בין תשתיות בינלאומיות ובין התאמה חכמה לשוק המקומי – הם אלה שיזכו באמון הציבור מחדש.
איך אתם בוחרים היום איפה לחסוך או להשקיע?
האם מותג בינלאומי עדיין מפתה אתכם, או שהביצועים הם כל הסיפור?
ואיך לדעתכם צריכות חברות פיננסיות לפעול כדי לשמור על אמון הלקוחות בעולם משתנה?
מוזמנים לשתף אותנו בתגובות, לתייג יועץ השקעות שאתם סומכים עליו,
או להפיץ את הפוסט הלאה – כדי שכל משקיע ידע: מותג חזק זה חשוב, אבל זה לא מספיק.