שכר (צילום shutterstock)
מעסיקים בישראל יחויבו להוסיף לתלוש עוד עשרות שקלים, בעקבות התייקרות דרמטית במחירי התחבורה הציבורית • כך זה ישפיע על העובדים, המעסיקים ועל השוק כולו
מערכת ישראל עסקים
החל מה-10 ביוני, שורת התחבורה בתלושי השכר עומדת להתנפח: בעקבות עלייה של 33% במחיר מנוי התחבורה הציבורית, ייאלצו כלל המעסיקים בישראל להוסיף 79 שקלים לשכרו של כל עובד – כחלק מהחוק המחייב מימון נסיעות.
אם עד כה עמד מחיר המנוי הארצי על כ-236 ש"ח לחודש, מהחודש הקרוב הוא יטפס ל־315 ש"ח. המשמעות המיידית: כל עובד יהיה זכאי להשתתפות מוגדלת מהמעביד, בהתאם להוראות חוק הגנת השכר, סעיף 20.
בעמותת "הופאון" מזהירים כי מדובר ב"מס סמוי נוסף על מעסיקים", דווקא בתקופה שבה יוקר המחיה מכביד גם על בעלי העסקים הקטנים. "המדינה מתנערת מהאחריות לסבסוד התחבורה – ודוחפת את החשבון אל המגזר העסקי", טוענים.
מן הצד השני, העובדים נהנים: זו אחת הפעמים הבודדות שבהן התייקרות במשק מובילה לתוספת ברוטו ישירה בשכר, גם אם מדובר בהחזר נסיעות. עבור עובדים במשרה מלאה, זה תרגום כספי של כמעט 1,000 ש"ח נוספים בשנה.
מי מרוויח, מי מפסיד, ומה הלאה?
העלאת המחיר היא חלק מהחלטת המדינה לבטל את הסבסוד המוגבר למנוי הארצי שהושק ב-2022, והובילה לזינוק בביקוש. כעת, ככל שיותר עובדים משתמשים במנוי – כך גם העלות למעסיקים עולה, וייתכן שנראה השפעה על שוק העבודה, בעיקר בעסקים עתירי כוח אדם.
תובנות עיקריות:
•מחיר המנוי התחבורתי זינק ב-33% – וההוצאה נופלת על המעסיקים
•מדובר בעלות שנתית נוספת של מאות אלפי שקלים לעסקים בינוניים וגדולים
•החוק מחייב תשלום לפי עלות מנוי חודשי, לא לפי הוצאות בפועל – גם אם העובד לא משתמש בו
שאלות לדיון:
•האם נכון שמעסיקים יישאו בעלות תחבורה ציבורית שעולה מטעמי מדיניות ממשלתית?
•האם מדובר בתמריץ חיובי לעידוד שימוש בתחב"צ, או במס עקיף שמכביד על מגזר העסקים?
•ומה יקרה כשמנויים נוספים יתייקרו בעתיד?
קריאה לפעולה:
בעלי עסקים, האם אתם נערכים להוצאה הנוספת בתלוש יוני?
עובדים – בדקתם שהחזר התחבורה שלכם עודכן בהתאם?
שתפו אותנו איך ההחלטה הזו משפיעה עליכם בפועל.